Zowel voor leerlingen als leraren kan een nieuw schooljaar met een nieuwe klas een spannend moment zijn. Hoe reageren ze op elkaar? Luisteren ze wel? Hangt er een goede sfeer? De sfeer in een groep wordt onder andere bepaald door hoe leerlingen zich gedragen ten opzichte van elkaar. Een goede kennismaking start schooljaar draagt bij aan een positief groepsgevoel. Wij geven tips voor leuke groepsvorming activiteiten voor in de klas.
1 Kennismakingskwartet
Elke leerling krijgt vier lege kaarten, waar ze hun persoonlijke kwartetkaarten van maken. Op elke kaart schrijven ze iets over zichzelf. Wat ze leuk, interessant of lekker vinden. Je kunt het breed houden, maar ook beperken tot een thema, zoals de onderwerpen vakanties of hobby's. Om het overzicht te bewaren, noteren ze ook op elke kaart hun naam en de bijbehorende kwartetkaarten. Bijvoorbeeld: Lieke houdt van 1) hockey, 2) patat, 3) make-up, 4) Italië. Nu kan het kwartetten beginnen!
2 Persoonlijk verhaal
Voor deze activiteit heb je een rad nodig. Je kunt er zelf één maken of gebruik maken van een online rad. Bedenk een aantal luchtige vragen, zoals ‘Wie is je beste vriend/vriendin’, ‘Wat is je hobby’, ‘Wat is je lievelingsdier’ of ‘Wat is je lievelingsvak’. Draai aan het rad. De vraag waarop het rad gekomen is, noteren ze op hun blad. Herhaal dit drie of vier keer. Aan de hand van deze vragen schrijven de leerlingen een verhaal waarin ze antwoord geven op de vragen. Na afloop kun je de verhalen digitaal bundelen en verspreiden of je kunt ze de verhalen laten voorlezen.
3 Woordzoeker
Heb je een klas met nieuwe leerlingen? Maak een woordzoeker met alle namen. Dat kun je doen via deze online tool. Laat ze in groepjes van twee de puzzel oplossen. Zo leren ze samenwerken en de namen van hun medeleerlingen! Twee vliegen in één klap!
4 Rijen en groepjes
Door deze activiteit krijgen leerlingen meer inzicht in wat ze gemeen hebben met elkaar. Laat de kinderen op een rij staan. Laat ze de volgorde veranderen door vragen te stellen of opdrachten te roepen, zoals: ‘Hoe oud zijn jullie – begin met de jongste en eindig met de oudste’, ‘Wie heeft er huisdieren – begin met de minste en eindig met de meeste’ en ‘Rangschik elkaar bij naam via alfabetische volgorde’.
5 M&M of fruitspel
Voor dit spel heb je een zakje M&M’s of stukjes fruit nodig in verschillende kleuren. Vorm met de kinderen een kring. Elke leerling mag een M&M of een stukje fruit pakken. Bij elke kleur hoort een vraag die de leerling moet beantwoorden. Denk aan ‘Mijn lievelingskleur is’, ‘Ik heb broer of zussen’ of ‘Mijn lievelingsvakantieland is’. Heeft de leerling de vraag beantwoord, dan mag hij/zij de M&M of het stukje fruit opeten.
Meer inspiratie?
Wil je nog meer tips voor activiteiten begin schooljaar? Bekijk dan ons artikel ‘Kennismaken met je klas: 7 tips’.
Reacties