Een nieuw jaar staat voor het najagen van nieuwe dromen en idealen. Om dit te bereiken, stellen we vaak goede voornemens op. Ook jouw leerlingen hebben vast doelen die ze in 2024 willen bereiken. Besteed hier aandacht aan in de klas met onderstaande activiteiten.
1.Van oud naar nieuw poster
Kunnen jouw leerlingen al goed reflecteren? Laat ze een poster maken waarop ze kort terugblikken op het eerste deel van het schooljaar. Wat hebben ze gedaan? Zijn er doelen behaald? Wat is er afgesproken in de klas? Vervolgens blikken ze vooruit op aankomend schooljaar. Waaraan willen ze meer aandacht besteden? Wat gaat goed en blijven ze doen? Welke doelen stellen ze zich nog? Deze activiteit maakt kinderen meer bewust over wat zij met elkaar willen bereiken
2.Goede voornemens in dichtvorm
Een acrostichon is een leuke en gemakkelijke manier van dichten. Een woord bepaald de beginletters van elke regel. Neem bijvoorbeeld ‘Nieuwjaar’ of ‘Voornemen’ als woord. De eerste regel begint met een ‘N’ of ‘V’. Zinnen hoeven niet te rijmen en de zinnen mogen zo lang of kort zijn als de leerlingen willen. Laat jouw leerlingen hun goede voornemens erin verwerken en lees ze aan elkaar voor.
3.Raad het voornemen
Maak een klassenopstelling van drie personen. Laat ze hun voornemens uitbeelden. Ze mogen het zo creatief maken als ze willen, als ze hun voornemen maar niet benoemen. De overige leerlingen kunnen individueel of klassikaal het goede voornemen raden. Zijn alle drie de voornemens geraden? Kies dan weer een groepje van drie leerlingen. Herhaal dit tot alle leerlingen geweest zijn.
4.Goede voornemens rebus
Ga spelenderwijs met goede voornemens aan de slag door het maken van een rebus! Kinderen kunnen een online rebustool gebruiken om de juiste afbeeldingen te krijgen. Deze kunnen ze overtekenen op papier. Kan jouw klas wel wat uitdaging gebruiken? Laat ze dan zelf nadenken over de juiste plaatjes. Zijn de rebussen af? Je kunt er een aantal klassikaal oplossen. Een andere mogelijkheid is dat leerlingen elkaars rebussen oplossen. Laat ze dan hun rebus ruilen met de rebus van een medeleerling.
5.Interview over goede voornemens
Stel klassikaal vragen op over goede voornemens die jouw leerlingen straks aan elkaar kunnen stellen. Denk aan:
- Wat wil je dit jaar anders doen?
- Wat heb je nodig om dit te bereiken?
- Wat zouden eventuele valkuilen kunnen zijn?
- Heb je een beloning in gedachten als je jouw doel bereikt heb?
Verdeel jouw leerlingen vervolgens in groepjes van twee. De ene leerling gaat de andere leerling ondervragen en maakt daar notities van. Zet een timer zodat iedereen even lang praat. Gaat de timer? Dan wisselen de leerlingen van rol. Aan het einde kun je de leerlingen vragen hun bevindingen op papier te zetten en dat aan jou als leerkracht te geven. Je kunt ze het ook laten presenteren.
Heb je nog leuke tips? Deel ze in de reacties hieronder!
Reacties