PrimaOnderwijs schreef onlangs een wedstrijd uit waarmee jouw lesidee voor de Week van de Lentekriebels een mooie prijs kon winnen. De Week van de Lentekriebels is een week waarin volop aandacht is voor seksualiteit, relaties en weerbaarheid. Juf Kimberley is één van de winnaars van het spel Boys R Us van kenniscentrum seksualiteit Rutgers. Deze juf in het speciaal basisonderwijs, deelt hier haar tips en lesideeën.
Lesidee 1: start van de week
Start de week met hartjessnoepjes op tafel. Zo begint de week leuk in plaats van spannend. Vertel de kinderen wat er aan bod gaat komen. Zo zijn de ergste zenuwen er al af. Bespreek dat je zelf ook weleens moet giechelen over dit soort onderwerpen en dat dat niet erg is, maar dat er een verschil is tussen hard lachen en gek doen of giechelen, omdat je je geen houding weet te geven.
Lesidee 2: boekenhoek
Maak een boekenhoek waarin leerlingen eerst rustig kunnen bladeren in boeken die passen bij 'De Lentekriebels'. Hieruit komen mooie vragen voort. In mijn les mogen ze eerst lekker een halfuur lezen.
Aanvulling: Bespreek van tevoren hoe fijn het is om in een boek te kunnen lezen over alles wat met puberen te maken heeft.
Resultaat: Uit ervaring weet ik dat kinderen de boekenhoek induiken en zonder raar gedrag gaan lezen. Na het lezen vorige keer hebben we een halfuur lang zitten kletsen. Zo stelde iedereen in de klas heel goede en leuke vragen, waarvan ik dacht: 'Wauw, wat stoer dat ze dit klassikaal durven te vragen'. Er werd wat gegiecheld, maar er was vooral veel respect en opluchting.
Lesidee 3: brievenbus met vragen
Laat de kinderen zelf de brievenbus voor vragen versieren. Op deze manier zijn zij al betrokken bij het thema.
Lesidee 4: vertel over eigen ervaringen
Vertel dingen over jezelf. Hoe vroeg jij iemand verkering? Was jij ook weleens zenuwachtig om iemand te zien? Zo laat je zien dat het niet gek is.
Lesidee 5: vraag kinderen of ze een echofoto hebben en willen laten zien!
Laat de kinderen die nog een echofoto hebben, die eens meenemen. Vooral leuk bij een tweeling. Zien ze wie een jongen of meisje is? 'Dat vonden ze bij mij erg leuk!