Eén op de drie gezonde, thuiswonende kinderen in Nederland ervaart een onveilige hechting. Deze leerlingen voelen meer onzekerheid ten opzichte van zichzelf en hun ouders dan veilig gehechte jongeren. Wanneer een onveilige gehechtheidsrelatie samengaat met gedragsproblemen is er sprake van een problematische hechting.
Wat is hechting?
Hechting weerspiegelt de opvoedingsgeschiedenis van een kind met zijn of haar opvoeder. Een veilige hechting ontstaat wanneer jongeren ervaren dat opvoeders hun belangrijke signalen opmerken en ingrijpen waar nodig.
Vermijdend hechtingspatroon
Sommige onveilig gehechte jongeren hebben een vermijdend hechtingspatroon ontwikkeld. Ze verbergen hun gevoelens uit angst voor afwijzing. Dit uit zich in teruggetrokken en rustig gedrag. Deze leerlingen zijn niet geneigd om anderen om hulp te vragen en ontkennen gevoelens als spanning en stress.
Tips voor omgaan met vermijdend gehechte leerlingen:
- Werk aan het creëren van een positief zelfbeeld
- Laat voorzichtig zien dat het veilig is om gevoelens te delen
- Wijs oudere kinderen aan als buddy
- Stel heldere en precieze vragen
- Plaats de leerling in kleine groepen en bevorder één-op-één relaties
- Ambivalent hechtingspatroon
Andere jongeren met een onveilige hechting ontwikkelen een ambivalent hechtingspatroon. Zij overdrijven hun gedrag en gevoelens om aandacht te krijgen. Je herkent deze leerlingen aan storend, luidruchtig en dominant gedrag. Ze klampen zich soms vast aan anderen en zijn erg veeleisend om te zorgen dat ze vaak aandacht krijgen.
Tips voor omgaan met ambivalent gehechte leerlingen:
- Herken dat er angst achter het gedrag verscholen zit
- Wees empathisch in elke situatie
- Verdeel taken in kleinere opdrachten
- Leer ze aan hoe te kalmeren bij heftige emoties
- Zorg voor een ruimte waarin leerlingen zich kunnen terugtrekken
Wil je meer leren over het ondersteunen van leerlingen met een onveilige hechting? Kom dan naar het congres ‘Onveilig gehecht’ op donderdag 6 juni.
Reacties