De 15-jarige havist Ivan kwam een dag meelopen op de redactie van PrimaOnderwijs tijdens zijn snuffelstage. Het moment om eens te horen welke tips hij heeft voor zijn leerkrachten.
Gebruik beelden
'Gebruik beelden in je lessen. Een simpel plaatje of andere beeldende uitleg helpt ons enorm om te stof beter te begrijpen en te onthouden. Gewone tekst uit boeken vergeten wij snel.'
Leer ons kennen
'Wij doen vaak beter ons best, als we de leraar mogen. Toon interesse in ons, bijvoorbeeld door onze cijfers te weten, zodat je weet of een leerling echt zijn huiswerk af moet hebben of dat je wat losser kunt zijn. Probeer een band met ons op te bouwen.'
Blijf ons uitdagen
'Sommige leerlingen halen allemaal voldoendes zonder er veel voor te doen. Geef ons een extra uitdaging, zodat we ons niet vervelen. Ook leerlingen die wat mindere cijfers halen, hebben nog steeds uitdaging nodig.'
Geef de klas soms een beloning
'Geef ons een kleine beloning in ruil voor hard werken. Laat ons bijvoorbeeld vijf minuten eerder weggaan, als de klas goed heeft gewerkt. Wij zullen hierdoor harder werken en hopelijk betere cijfers halen.'
Laat een leerling op zijn/haar eigen manier leren
'Geef ons meerdere opties om bepaalde stof te leren. Denk hierbij aan een blad met extra opdrachten voor als je extra leermateriaal nodig hebt, extra uitleg voor leerlingen die de stof nog niet begrijpen of de mogelijkheid tot zelfstudie. Dan ligt de keus bij ons, dat vinden we fijn.'
Zorg voor afwisseling in de les
'Als elke les hetzelfde is, maar dan met andere stof, blijft het voor ons een saaie les. Probeer er afwisseling in te brengen. De ene les alle stof uitleggen en de andere les zelf ons het huiswerk laten maken. Kleine veranderingen zoals deze maken het voor ons leuker om in de les te zijn.'
Laat ons feedback geven
'Wij geven graag feedback. Zie het als een tip en niet als een belediging. Durf ons dus meer om feedback te vragen.'
Probeer positief te blijven
'Als een leerling slechte cijfers haalt of niks wilt doen in de les, probeer dan niet negatief te zijn of op te geven. Als je die leerling helpt wat te doen en diegene laat denken dat hij/zij het echt kan, dan gaat de leerling aan het werk.'