Na de herfstvakantie begint fase vier van de Gouden Weken: performing fase. Deze fase wordt ook wel de presteerfase genoemd en duurt van alle fasen het langste. Inmiddels heeft de klas elkaar leren kennen (fase 1), zijn de leiders gekozen en hebben groepjes zich gevormd (fase 2), en zijn er regels opgesteld (fase 3). In de performing fase is het gezamenlijk doel duidelijk. Er wordt gekeken hoe leerlingen nu echt met elkaar, de leraar en de lesstof omgaan. De uitkomst kan zowel positief als negatief zijn.
Omgaan met een negatief klimaat
Het kan zijn dat er negatieve omgangsvormen gecreëerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan een medeleerling uitlachen als hij/zij een woord verkeerd uitspreekt of bij een bepaalde les standaard het huiswerk niet maken. Deze regels zijn gemaakt door de leiders van de grootste groep in de klas. Leerlingen die niet meedoen, horen er dan ook niet bij.
Om juist een positief groepsklimaat te blijven stimuleren, is het belangrijk dat je energizers en groepsvormende activiteiten in blijft roosteren. Dit kan al gemakkelijk in je les te integreren zijn: laat leerlingen elkaar complimenten geven of stel de vraag wat leerlingen zouden doen als ze de baas zouden zijn.
Groepsvorming tijdens coronatijd
De toename van het coronavirus zorgt ervoor dat je een deel van de klas, of zelfs de gehele klas, weer digitaal lesgeeft. Regels die de klas samen gevormd heeft tijdens fysieke lessen, kunnen minder op gaan voor digitale lessen. Is dit het geval? Ga dan terug naar de norming fase. Wees op de hoogte van de thuissituatie van je leerlingen en vraag naar de impact van de coronacrisis. Kies daarnaast voor digitale werkvormen waarbij leerlingen op afstand met elkaar samen moeten werken. Geef zo nu en dan complimenten, het liefste klassikaal. Als je hier opnieuw tijd insteekt, dan verloopt de performing fase soepeler.
-------------
Geraadpleegde overige bronnen:
De Gouden Weken 2.0 – Boaz Bijleveld
https://actueel.malmberg.nl/mma-vo/zo-krijg-je-de-groepsdynamiek-terug/