De laatste jaren wordt pesten steeds meer als een groepsfenomeen gezien. Door de derde fase van de Gouden Weken goed in te richten, kun je de samenhorigheid binnen een groep stimuleren, waardoor pestgedrag kan verminderen. In de norming fase werk je samen met de klas aan positieve regels en normen. Deze fase wordt ook wel naar voren gehaald om conflicten in de storming fase te voorkomen of beter te begeleiden.
Groepsregels
In de eerste twee fasen heeft de klas kennisgemaakt met elkaar en is de ‘rangorde’ bepaald. Leerlingen weten hun rol binnen een groep. Nu is het tijd om groepsregels te bepalen. Kinderen hebben namelijk houvast nodig om productief te kunnen werken. Klassen waarin regels en routines slecht functioneren, laten veel verstoring van de les zien. Besteed aandacht en tijd aan het opstellen en naleven van regels, maar onthoud dat regels een middel zijn en geen doel op zich.
Regels op vijf kenmerken
Zelf geformuleerde groepsregels kunnen over 5 punten gaan:
1. Groepsverantwoordelijkheid
Bij groepsverantwoordelijkheid gaat het erom in hoeverre leerlingen bereid zijn zich voor de groep in te zetten. Willen zij bijvoorbeeld deelnemen aan groepsactiviteiten en hoe gaan ze om met een leerling die ziek is? Positieve regels over groepsverantwoordelijkheid stimuleren leerlingen om zich verantwoordelijk te voelen voor hun eigen groep en gedrag.
2. Wederzijds respect
Dit punt gaat over hoe leerlingen zich naar elkaar gedragen. Luisteren ze naar elkaar en mogen ze zeggen wat ze denken? Een voorbeeld van een positieve regel kan zijn: als mijn medeleerling praat, houd ik mijn mond.
3. Samenwerken
Het is de bedoeling dat een groep met elkaar mooie resultaten wil behalen. Onderlinge concurrentie hoort hier niet bij. Regels op dit punt zouden de groep moeten stimuleren om goede individuele prestaties te leveren die bijdragen aan goede groepsresultaten.
4. Besluitvorming
Een solide groep besluit samen en houdt rekening met de wensen van de minderheid van de groep. Stel positieve regels op dit punt op om ervoor te zorgen dat iedereen een stem krijgt.
5. Problemen aanpakken
Het kan zijn dat er conflicten ontstaan binnen een groep. Bij dit punt gaat het erom dat problemen uitgepraat worden.
Groepsactiviteiten
Naast positieve regels en normen is het goed om groepsspellen te blijven doen. Hierdoor ontwikkelen leerlingen positieve ervaringen omtrent elkaar. Dit stimuleert weer de hechtheid van de groep.
---------------------------------
Geraadpleegde bronnen:
https://www.tumult.nl/vier-stappen-naar-hechtere-klas/
https://www.pesten.nl/pesten-op-school/