Waar IB’er Mariken van der Laan van OBS de Borgh het meest trots op is? ‘Het veilige schoolklimaat op school’. De Borgh werkt al bijna tien jaar met KiVa. Hét programma voor sociale veiligheid, positieve groepsvorming en het tegengaan van pesten.
Oplossingsgerichte aanpak
Wanneer Mariken vier jaar geleden start met werken in Zuidhorn, leert zij KiVa kennen. ‘In vergelijking met andere SEL- programma’s gaat KiVa veel meer uit van de eigen verantwoordelijkheid van kinderen. Daarnaast speel je als leerkracht niet steeds recherche, maar ga je oplossingsgericht te werk. Een werkwijze die goed aansluit bij onze leerlingpopulatie’.
Positieve groepsvorming
Naast eigenaarschap en het komen tot oplossingen wordt er binnen het programma specifiek aandacht besteed aan de groep als geheel. Iets dat goed van pas kwam toen de school heropende na de verschillende lockdowns. ‘Tijdens de heropeningen leken het continue Gouden Weken, waarbij aandacht was voor positieve groepsvorming. Ons team is zich enorm bewust van het effect van een goede groepsdynamiek en de verantwoordelijkheid die de leerlingen hier zelf in hebben. Sámen dragen we zorg voor een fijne sfeer’.
Verdieping
Naast de reguliere materialen gaat de Borgh ook de verdieping in met KiVa. Na het volgen van een gratis professionaliseringswebinar werd de Klasse! Vergadering in groep 8 geïntroduceerd: vergaderingen vóór en dóór leerlingen. De kinderen leren om te gaan met verschillende meningen en hoe zij samen tot een democratisch besluit kunnen komen. ‘Een goede aanvulling met betrekking tot burgerschapsvorming’, zegt Mariken. ‘Er waren wel eens akkefietjes in de klas. De leerlingen hebben tijdens de Klasse! Vergadering zelf voor-gesteld om een klasgenoot als vertrouwenspersoon aan te stellen. Hiervoor is één jongen en één meisje uitgekozen. Deze worden nu ook echt benaderd door andere kinderen wanneer er iets speelt’.
Waardevolle rapporten
Voor het meten van de sociale veiligheid gebruikt de school een monitortingstool die is goedgekeurd door de inspectie. ‘Met de KiVa-monitor krijgen we echt zicht op veiligheid. Uit de rapportages bleek dat de meeste incidenten zich voordeden op het schoolplein. Deze informatie heeft ertoe geleid dat we onze pleinwacht anders hebben ingericht. Pleinwachten liepen altijd rondjes, waardoor er eigenlijk geen overzicht was. Nu zijn ze gepositioneerd op plekken waar je ook écht overzicht kan houden, ondanks de grootte van het plein’.
GRATIS informatiepakket en werkvormen ontvangen? Klik dan nu hier: https://www.kivaschool.nl/informatiepakket-aanvragen
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties