Politiewerk is meer dan alleen een uniform. En het past bij meer mensen dan je denkt. Past het politie-uniform bij jouw leerlingen? Met het gratis lesprogramma "Wat doe je wel/niet als je dit ziet" maken leerlingen uitgebreid kennis met het politiewerk en wat dan van je vraagt.
Het lesprogramma geeft een compleet beeld het werk en de opleiding, die allebei veelzijdig zijn. Situaties kunnen binnen een minuut veranderen. Dat weet ook Mika, aspirant agent bij de Amsterdamse politie die zijn opleiding bijna heeft afgerond: “De schietlessen en leren hoe je met een wapen omgaat zijn in het begin moeilijk en spannend. Ook op straat gebeuren soms heftige dingen. Een reanimatie is me tot nu toe het meest bijgebleven. Ter plekke waren al mensen aan het reanimeren. Dat maakte indruk. Als politie zorgen wij in zo’n situatie voor een veilige omgeving en vangen we betrokkenen op. Later moesten we ook naar de familie van het slachtoffer om te vertellen wat er was gebeurd. Gelukkig liep het met het slachtoffer goed af.”
Situaties dichtbij
Leerlingen zien veel heftige beelden in de (sociale) media, zoals diefstal, geweld, alcoholgebruik en wapenbezit. Soms worden ze hier ook in hun persoonlijke leven mee geconfronteerd. Wat doen jouw leerlingen als ze dit zien? In de les krijgen ze vragen als: ‘wat doe jij als iemand met een mes staat te zwaaien of als op school een vechtpartij uitbreekt?’. Het zijn dilemma’s waar een politieagent dagelijks tegenaan loopt. Met hun mobieltje geven de leerlingen antwoord en komen ze erachter of ze de juiste eigenschappen hebben om agent te worden. Mika kwam op de mavo achter zijn ambitie: “Ik had het idee dat de politie vooral bekeuringen uitschrijft en fietsverlichting controleert. Toen ik een project ging doen over de politie, veranderde dat beeld totaal. Het lukte me zelfs om een tijdje mee te lopen met de politie in Friesland én in Rotterdam. Dat de politie veel meer doet dan beleren en bekeuren, heb ik toen van dichtbij gezien.” Wat Mika vooral aantrekt is het onverwachte, het nooit weten wat er op een dag kan gebeuren. “Bovendien kan ik niet stilzitten. En ik vind het belangrijk dat ik in dit vak echt iets kan betekenen voor andere mensen.”
Interactieve digiles
Het lesprogramma is inzetbaar bij de vakken loopbaan, burgerschap en maatschappijleer. Wat doe je wel/niet als je dit ziet bestaat uit een inlevingsvideo, 4 dilemma’s, een skillsquiz, een kennistest en afsluitende stelling. Om de interactiviteit en betrokkenheid van de studenten tijdens de lessen te stimuleren, nemen ze deel met hun smartphone. Aansluitend zijn er facultatieve opdrachten:
• Een real life casus uitvoerbaar in tweetallen
• Een driedelige test om erachter te komen of je over de juiste eigenschappen beschikt.
• Een sportchallenge
Het leerwerktraject
Als een scholier heeft besloten zich aan te melden voor een opleiding bij de politie, start een uitgebreide selectieprocedure om te controleren of hij/zij aan de toelatingseisen voldoet. Denk aan een sporttest, een medische keuring en een psychologisch onderzoek. Mika: “Sporten is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Voorafgaand aan de opleiding moet je voor de selectie een intensieve sporttest doen, waarvoor uithoudingsvermogen, kracht en vaardigheid vereist is. Belangrijk is dat je ook in je vrije tijd actief sport, want zo’n test moet je ook als agent elk jaar afleggen.”
Bij een positief resultaat start de student als aspirant (agent in opleiding) een tweejarig leerwerktraject op de Politieacademie. Hier wordt studie afgewisseld met lerend werken in een echt politieteam. Zo leren aspiranten het politievak in de praktijk.
Na de opleiding hebben aspiranten een erkend politiediploma én direct een baan bij de politie. Voor dit voltijds leerwerktraject gaat de politie een overeenkomst aan met de aspirant. Dit betekent dat hij/zij vanaf de eerste dag in dienst is bij de politie (dus ook salaris krijgt) en er geen kosten verbonden zijn aan de opleiding.
Meld je aan!
Via onderwijsinformatie.nl/politie kun je jouw klas of school aanmelden voor het lesprogramma Wat doe je wel/niet als je dit ziet. Na aanmelding ontvang je gratis toegang. Daarnaast is het mogelijk om voor studenten die echt geïnteresseerd zijn, mini-magazines te bestellen. Deze bevatten meer informatie over de opleidingen bij de politie.
Decanen
Docent Paul de Wilde raadt dit lesprogramma aan. En niet alleen vanwege de inhoud. “Het is ook prettig dat je dit soort lessen niet zelf hoeft te verzinnen. Als docent weet je vaak ook niet alles. Maar voor je leerlingen is het belangrijk.” Paul heeft nog een tip: “Werk zelf het programma eerst eens helemaal door. Lees de opdrachten en beantwoord de vragen; welke keuzes zou je zelf maken in deze praktijksituaties. Dat maakt het nog makkelijker om er met leerlingen over te praten.” Zoek je meer informatie over hoe je leerlingen kunt helpen bij hun oriëntatie op een vervolgopleiding of baan? https://kombijde.politie.nl/faq-decanen-mentorenwww.kombijdepolitie.nl/decanenkombijdepolitie.nl/decanen
De politie is de grootste werkgever van Nederland. De organisatie kent ook administratieve functies, personeelsadviseurs, IT’ers, facilitaire medewerkers, etc. Verder zijn er specifieke politievakgebieden, zoals: persoonsbeveiliging, 0900-8844 en 112 telefooncentrales, digitale en forensische opsporing.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr.4 'Onderwijs op maat'.