De vier Leraren van het Jaar 2023 zijn: Cora Posthumus, Magda Pattiiha, Pieter Uittenbogaard en Lieke Brugman. Dit werd bekendgemaakt op de Dag van de Leraar tijdens een spannende ontknoping in College de Brink in Laren. Andrew Niemeijer, voorzitter Stichting Leraar van het Jaar, maakte samen met demissionair minister van Primair en Voortgezet Onderwijs, Mariëlle Paul de winnaars bekend. Voorafgaand aan de bekendmaking zorgden de Traveldudes voor een luchtige noot.
Meer over de winnaars:
PO: Cora Posthumus, Taalcentrum Almere
Cora is ambassadeur voor het onderwijs in het algemeen, maar in het bijzonder voor een specifiek onderdeel. Ze is een inspiratiebron voor jonge, potentiële en huidige leraren én voor mensen die in het onderwijs gewerkt hebben. Een van de juryleden is dusdanig geraakt door deze leraar, dat diegene overweegt om weer zelf les te gaan geven.
Cora heeft een concrete missie en heeft duidelijk voor ogen wat ze het komende jaar als Leraar van het Jaar wil bereiken. Niet alleen voor de kinderen op de eigen school, maar voor alle kinderen in Nederland. De impact die ze als leraar heeft, is meteen zichtbaar. De jury zag en voelde dan ook de liefde die de juf voor de kinderen heeft.
SO: Magda Pattiiha, Bredero College
Magda spreekt authentiek vanuit het speciaal onderwijs als leraar met veel kennis, ervaring en energie op het gebied van zowel pedagogiek als didactiek. Ze laat zien zich bewust te zijn van de uitdagingen in het onderwijs, voor zowel leerlingen als collega’s. Ook heeft ze zeer goed oog voor het welbevinden van de leerlingen en biedt ze een positief en veilig pedagogisch klimaat in de klas. ‘Leren lukt pas, als je lekker in je vel zit’, aldus Magda
Daarnaast is Magda zeer bekwaam in het didactisch handelen en heeft ze goed oog op het onderwijsleerproces. Hierdoor speelt ze goed in op waar leerlingen op vastlopen en helpt ze leerlingen gericht om vooruit te komen. Specifiek besteedt Magda expliciete aandacht aan de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van de leerlingen, wat een positieve invloed heeft op het leren van de leerlingen.
Noemenswaardig is dat Magda doorleefd oog heeft voor kansenongelijkheid. Ze zoekt actief naar hoe leerlingen die op afstand staan geholpen kunnen worden. Bovendien is Magda een bruggenbouwer, met een visie op het speciaal én regulier onderwijs. Ze heeft oog voor de cruciale elementen om leerlingen goed te laten terugkeren naar het reguliere onderwijs.
In Magda vindt de jury een persoon die haar hele leven is blijven ontwikkelen als leraar.
VO: Pieter Uittenbogaard, Sint Maartenscollege
Pieter staat als Leraar van het Jaar VO voor het vakmanschap van de leraar en de relatie met leerlingen. Hij treedt op als ambassadeur voor leraren in het vo het komend schooljaar.
Hij heeft een bredere blik dan alleen het eigen klaslokaal en loopt niet weg voor verantwoordelijkheden. Dit onderwijskundig leiderschap vond de jury van doorslaggevende waarde. Hij vindt het belangrijk dat leraren een verhaal hebben en is in staat zijn eigen verhaal te verbinden aan zijn manier van lesgeven. Pieter wil de leerlingen graag wereldwijzer maken. Hierbij wetenschappelijke inzichten inzetten vindt hij van belang.
Pieter draagt actief bij aan de publiek-maatschappelijke opdracht van het onderwijs en leeft het voor de leerlingen. Met grote voorbeelden Theo Thijssen en Baruch de Spinoza in de tas, zet deze leraar zich in voor het leraarschap.
MBO: Lieke Brugman, Astrum College
Lieke vindt het belangrijk dat de student door het hele team gezien en gehoord wordt. Als mbo-alumnus weet ze als geen ander hoe een leraar een student in positieve zin, maar ook in negatieve zin kan beïnvloeden. En daarom zet ze zich hier voor in.
Wat Lieke uniek maakt, is de directe koppeling tussen het welzijn van studenten en van leraren. Dit brengt ze op een overtuigende wijze naar voren.
Ambassadeurs
De titel Leraar van het Jaar wordt in vier categorieën uitgereikt: primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. De vier winnaars zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen hun sector. Dat betekent dat ze gedurende het jaar impact maken door op verschillende momenten het onderwijsvak te promoten en zich in te zetten voor thema’s die de kwaliteit van de beroepsgroep raken. Zij worden vaak uitgenodigd in talkshows, participeren in onderwijsdebatten met collega’s, beleidsmakers, politici op radio en TV en leveren bijdragen in onderwijsvakbladen. Zo zijn ze te gast bij de Big Improvement Day, een dag waarop traditiegetrouw positieve ontwikkelingen in onder meer het onderwijs worden belicht, en worden zij vaak als gastspreker uitgenodigd op allerlei onderwijsevents.
Voor alle 12 genomineerden geldt dat zij deze rol al bijna een jaar op zeer enthousiaste wijze invullen. De krul die de winnaars in ontvangst mochten nemen, staat dan ook symbool voor de erkenning en waardering voor alle leraren van Nederland.
Reacties