| NB: Dit denkboek is niet meer te bestellen. Lees hier meer over Denkboek.nl en de modules die je het hele jaar kunt gebruiken.
Anton de Kom
“Ieder jaar lichten we het leven van bijzondere verzetsmensen toe in een stripverhaal. De afgelopen jaren stonden de levens van George Maduro en Boy Ecury centraal, dit jaar komt er een nieuwe strip over het leven van Anton de Kom. Hij heeft heel veel betekend in de strijd tegen onrecht en discriminatie en zat tijdens de oorlog in het verzet. Erkenning heeft hij pas lang na zijn dood gekregen. Voor het maken van de strip hebben we veel onderzoek gedaan – de illustraties zijn gebaseerd op (historisch) beeldmateriaal van de mensen en gebouwen uit die tijd. De familie van Anton de Kom heeft meegekeken. Zij konden ons bijvoorbeeld tips geven over de algemene geschiedenis, maar ook de juistheid van de kapsels. Bij het stripverhaal hoort ook een opdracht waarin de leerlingen nadenken over hoe zij zelf kunnen opstaan tegen onrecht.”
Wie herdenken wij?
“Elk jaar staan er vijf portretten van kinderen in het Denkboek. Hierin vertellen zij wie zij herdenken en waarom. De verhalen zijn gebaseerd op de groepen slachtoffers waarvoor ieder jaar op 4 mei een krans gelegd worden. Dit jaar hebben we een nieuwe insteek: kinderen, verspreid over het land, vertellen waar zij herdenken. Je ziet namelijk dat er steeds minder mensen zijn die de oorlog zelf nog hebben meegemaakt.
We willen met deze portretten laten zien dat je niet per se iemand hoeft te kennen die de oorlog heeft meegemaakt om te kunnen herdenken. Het kan namelijk ook zijn dat er in jouw buurt monumenten zijn of andere plekken die herinneren aan de oorlog. In een van de nieuwe portretten vertellen Emme en Noortje bijvoorbeeld over steentjes die in Nijmegen zijn gelegd naar aanleiding van het bombardement daar en waarom zij het belangrijk vinden deze gebeurtenis niet te vergeten.”
Geschiedenis van vrijheid
“In het Denkboek staan we niet alleen stil bij de herdenken en de Tweede Wereldoorlog, maar willen we kinderen ook aan het denken zetten over vrijheid. Want wat is vrijheid eigenlijk? Wanneer was er geen vrijheid? In de nieuwe tijdlijn ‘Vrijheid, een geschiedenis’, plaatsen we vrijheid in een historische context.
Welke stappen zijn er in het verleden genomen om meer vrijheid te krijgen? In de bijbehorende opdracht laten we kinderen nadenken over welke gebeurtenis zij het belangrijkst vinden, maar ook welke gebeurtenis er van de afgelopen jaren er volgens hen tussen moet staan. Wat zou er in de toekomst aan de tijdlijn toegevoegd kunnen worden?”
Wil jij ook aan de slag gaan met het Denkboek? Bestel het dan nu gratis via onderwijsinformatie.nl/4en5mei
Reacties