“Het ging helemaal los”, vertelt directeur Raphaël Brouwer van de Jan van Reickenborgschool. Hij doelt op een filmpje over de kleuters dat op LinkedIn gedeeld werd. In het filmpje zijn de kinderen in rode Zweedse regenpakjes te zien die ontzettend veel plezier maken in de regen. Wat doet buitenspelen met de sociaal-emotionele ontwikkeling?
Buitenspelen neemt een belangrijke plaats in op de school, vertelt Raphaël. “Het is gezond, de kinderen doen vitaminen op, krijgen lichaamsbeweging, maken plezier samen en ze werken aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden een rijke schoolomgeving daarin belangrijk. Ons plein is met groen omgeven, kinderen kunnen met dennenappels spelen en hutten bouwen en we hebben een buitenlokaal.”
Raphaël vervolgt: “Sociale vaardigheden zijn minder meetbaar, maar oh zo belangrijk. Kinderen leren vaardigheden op tal van fronten in dit soort vrije momenten waarin veel sociale situaties voorbij komen. Denk aan twee kinderen die samen aan het spelen zijn, en een derde kind wil meedoen. Hoe ga je daarmee om? Hoe leer je ze omgaan met teleurstellingen en hoe leer je dat uit te spreken, al dan niet met hulp van een leraar. Veel spelen, samen dingen kunnen uitspreken, oplossen en samen bouwen hebben effect op de verdere schoolloopbaan.”
Hij hoopt dat de school mondige, creatieve kinderen vormt, die ook met teleurstellingen weten om te gaan. “Dat doen we in een veilige omgeving waarin sociale interactie heel belangrijk is. Als leerkracht moet je daar goed toezicht op houden. Ook als er kinderen zijn die zich een beetje verloren voelen, leren we via spel ze hoe ze zich aan een groep kunnen voegen met de bedoeling daar een positieve ervaring uit te halen.”
Ook conflictsituaties komen aan de orde wanneer ze buitenspelen. “We leren ze om deze op vreedzame wijze op te lossen. Al dan niet met hulp van een leerkracht. Dat verschilt per situatie. Soms is het sterk om het juist te laten gaan: de kracht van het loslaten.”
Lichaamstaal speelt ook belangrijke rol in. “Tijdens het spelen worden er heel veel signalen uitgewisseld als interactie. Denk aan een kind dat iets van een ander kind niet leuk vindt. Als die vervolgens ‘stop’ zegt met een lachend gezicht, is dat niet helemaal duidelijk.”
De school gelooft in aanspreken van hoofd, hart en handen en dat in evenwicht met elkaar. “Spelen raakt al deze waarden. Maar meer in z’n algemeenheid: het ene kind is goed in Nederlands en rekenen, een ander kind is goed in beeldende vorming of drama en weer een ander kind heeft hele hoge sociale capaciteiten die je bijvoorbeeld tijdens het samenspelen ziet. Denk aan regelen, organiseren en iedereen erbij betrekken. Ieders talenten etaleren we binnen school. Op deze manier kan iedereen shinen.”
Reacties