My name is Tom is op veel basisscholen al jaren dé lesmethode Engels. Uitgeverij Jongbloed heeft de methode nu vernieuwd en komt komend schooljaar met de tweede editie. Wat kunnen kinderen volgend schooljaar verwachten van Tom en zijn vriendjes? PrimaOnderwijs ging in gesprek met Froukje Polman.
Jullie methode voor vroegtalig Engels onderwijs is versterkt en vernieuwd. Het plezier is hopelijk wel gebleven?
‘Het is goed om te horen dat mensen dat zo waarderen. We bieden onze lessen aan vanaf groep 1, dan is het cruciaal dat je het speels houdt. Daarom zit er ritme in de taal van de prentenboeken, daar bewegen ze graag op mee. De verhalen sluiten bovendien aan bij de interesses van de kleuters, bevatten kleuter-humor, en gaan gepaard met liedjes die ze al snel makkelijk kunnen meezingen. In de kring doen ze spelletjes en verkennen ze samen met de handpop Tom het thema waar ze op dat moment mee bezig zijn. Hoewel de werkwijze en de inhoud uiteraard verandert, blijft het plezier door de jaren heen kenmerkend voor My name is Tom.’
Als je twee vernieuwingen zou mogen noemen die een groot verschil maken, welke zijn dat?
‘De methode staat heel dicht bij de leefwereld van de kinderen en dat hebben we nu duidelijker dan ooit terug laten komen in zeven verschillende thema’s met duidelijke leerdoelen. Daarnaast ben ik er trots op hoe ons team met haar expertise en ervaring de ontwikkeling van kleuter naar wereldburger heeft ontwikkeld.
Ze maken met Tom’s adventures vanaf groep 5 kennis met leeftijdsgenootjes uit India, Zuid-Afrika, Brazilië en de Verenigde Staten. Ze leren van hun cultuur en begrijpen dat ze dezelfde taal spreken. Heel speels en natuurlijk komen er dan ook onderwerpen aan bod zoals het klimaat – uiteraard op hun niveau. De methode zit didactisch goed in elkaar, met werkboeken en software ideaal voor differentiatie. Leraren kunnen gebruik maken van een uitgebreid lesontwerp én de les eenvoudig zelf naar hun hand zetten. Hoe de les er dan ook precies uitziet: het zal heel (inter)actief zijn en spreekvaardigheid en plezier staan altijd voorop. Kleuters voelen daarom al direct vanaf de eerste les ‘dit is leuk’ en bovenbouwleerlingen zeggen meteen: ‘ik kan het!’ Zo bereiken de kinderen op natuurlijke wijze een hoog niveau!’
Ga voor meer informatie naar www.royaljb.com/tom
Reacties