De basis van goed burgerschapsonderwijs is al aanwezig op de meeste scholen. Toch zoeken veel schoolteams naar manieren om hier samenhangend en inspirerend burgerschapsonderwijs van te maken. Met het Masterplan basisvaardigheden helpt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap daarbij. “Door kritische vragen van de onderwijscoördinator van OCW konden we onze democratische principes koppelen aan de nieuwe conceptkerndoelen”, geeft Sijmen Kosten, schoolleider van IKC De Klimboom te Zoetermeer, aan.
Iedere school streeft naar een fijne, sociale sfeer in de klas, waarbij elke leraar zijn leerlingen zo goed mogelijk voorbereidt op hun deelname aan de maatschappij. Dagelijks zijn er vaak wel vele ‘burgerschapsmomenten’, maar mist de samenhang die goed burgerschapsonderwijs kenmerkt. Gelukkig kan een school de hulp van de onderwijscoördinatoren van het ministerie van OCW inroepen, zag ook Kosten.
Daltonwaarden
Kosten gaat een paar jaar terug in de tijd: “Eigenlijk deden we vanuit de kernwaarden van ons Daltononderwijs – zelfstandigheid, samenwerking, verantwoordelijkheid en reflectie – al heel veel aan burgerschap. We hadden het alleen nog niet gekoppeld aan de conceptkerndoelen van het burgerschapsonderwijs. We gingen daarom op zoek naar verdieping, kennis en samenhang van dit onderwerp. Met des te meer urgentie nadat we een herstelopdracht hadden gekregen van de onderwijsinspectie. We zijn nu overigens weer voldoende beoordeeld.”
Vleugels met visie
Angèlica Pardoen komt als onderwijscoördinator van OCW op veel scholen en herkent de schets van Kosten. “Burgerschapsonderwijs krijgt pas vleugels wanneer het past bij de brede visie op onderwijs van de school en het op een concrete en samenhangende manier vorm krijgt. Het begint dus bij de school, daar ligt de regie. Ik help als sparringpartner, zodat steeds duidelijker wordt wat de school al doet en in huis heeft, en welk pad het team kan bewandelen om te komen waar het wil staan.”
Kritische kinderen
Kosten vult aan: “In de leerlingenraad en leerlingenarena hadden kinderen bijvoorbeeld al zeggenschap en namen ze verantwoordelijkheid voor een groot aantal zaken op school. De leerlingenraad bestaat uit gekozen leerlingen vanaf groep vijf, de arena bestaat uit twee leerlingen per bouw die wij per toerbeurt kiezen telkens wanneer we feedback verlangen over bepaalde thema’s. Via bordsessies deelden deze leerlingen hun individuele en gezamenlijke successen en zochten naar manieren om als groep nog beter samen te werken. Zo brachten we vanuit ons Daltonconcept al veel democratische principes in de praktijk. Door de kritische vragen van Angèlica werden we ons daar bewust van en konden we ze koppelen aan de nieuwe conceptkerndoelen burgerschap. Uiteraard maakt het onderwijsteam op sommige momenten de keuzes, maar”, benadrukt de schoolleider, “de kinderen zijn altijd zelf betrokken geweest bij de vernieuwing van het burgerschapsonderwijs. In onze ogen logisch: het gaat tenslotte om hen.”
Reacties