Op 31 januari jl. lanceerde Nederlands Dans Theater zijn derde digibord-applicatie, The Statement. De applicatie is gebaseerd op het gelijknamige werk van de Canadese choreografe Crystal Pite, en is speciaal ontwikkeld voor leerlingen van groepen 7 en 8. De kerndoelen van de app sluiten aan bij het onderwerp kunstzinnige oriëntatie (SLO leerdoelen) maar ook thema’s rondom burgerschap.
NDT en Crystal Pite
Nederlands Dans Theater (NDT) is een toonaangevend hedendaags dansgezelschap gevestigd in Den Haag en profileert zich door creatie, onderzoek en talentontwikkeling. In het streven naar innovatie werkt NDT samen met internationale choreografen en kunstenaars, en verbindt de organisatie zich met publiek en verschillende gemeenschappen in Den Haag, Nederland en over de hele wereld.
Net als de voorgaande edities, is ook deze app gebaseerd op een ballet uit het repertoire van NDT. Dit keer is dat The Statement (2016) van NDT associate choreograaf Crystal Pite.
In The Statement drukken vier dansers een verhitte discussie uit die plaatsvindt rondom een vergadertafel. Onderwerpen als discussiëren, het vinden van bondgenoten en het samensmeden van een plannetje zijn herkenbare elementen voor kinderen. Daarnaast komen er meer ingewikkelde onderwerpen aan bod, zoals het uitoefenen van druk op anderen en het nemen van verantwoordelijkheid. The Statement app kan een opening zijn om ook deze ingewikkelde onderwerpen met leerlingen te behandelen, middels aanstekelijke muziek en energieke bewegingen die bekeken én zelf meegedanst kunnen worden.
Doeltreffend
De applicatie werkt bijzonder goed voor alle scholen, omdat het geen vakkracht dans vereist. Als leerkracht kun je dus zelf met The Statement app in de klas aan de slag met dans. De app activeert de kinderen en ontzorgd de leerkracht, vergt weinig voorbereiding en biedt veel plezier en leerrendement bij leerlingen op creatief en fysiek vlak, maar ook in relatie tot taalontwikkeling en sociaal-emotionele vaardigheden.
Reacties
Inmiddels hebben verschillende scholen gebruik gemaakt van de app. Gebruikers ervaren dat het hen verrast hoe en snel en gemakkelijk de kinderen zelf dansen, zelf dans maken en kunnen praten over wat ze hebben ervaren. Leerkrachten geven bovendien aan dat de bruikbaarheid van de app erg vergroot wordt doordat deze allerlei aanknopingspunten biedt om bij andere leergebieden aan te haken, zoals taal, zaakvakken burgerschap, bewegingsonderwijs en themaweken.
Met de dans-apps voor het primair onderwijs biedt de afdeling Educatie & Talentontwikkeling van Nederlands Dans Theater de mogelijkheid tot goed dansonderwijs voor alle kinderen van Nederlandse basisscholen, door moderne dans centraal te stellen als communicatie- én creatiemiddel.
Meer informatie? Ga naar: https://www.ndt.nl/statement/
Reacties