Ook als schoolleider zet je je stempel op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daar is Esther van der Werf -Mooten (interim schoolleider) zich van bewust. Met PrimaOnderwijs deelt ze hoe zij dat aanpakt en hoe ze haar sensitiviteit en voelsprieten daarvoor inzet. “Als schoolleider maak jij het verschil door het goede pedagogisch voorbeeld te geven.”
“Als schoolleider wil en moet je een veilige setting bieden, zodat een kind zichzelf kan zijn. Ook wil je een veilige omgeving bieden voor je team en ouders. Dit is voorwaarde voor sociaal-emotionele ontwikkeling van alle betrokkenen binnen een school.
Zorg dat je de visie over het pedagogisch klimaat vertaalt naar de werkvloer. Als schoolleider moet je het goede voorbeeld zijn. Toon dat je sociaal-emotioneel sterk bent. En met sterk zijn, bedoel ik niet dat je geen emotie mag laten zien. Het is juist sterk wanneer je je kwetsbaarheid toont aan team, kinderen en ouders. Je mag laten zien dat je door iets geraakt wordt. Ook een schoolleider is een mens met emoties en je geeft het goede voorbeeld als je die op de juiste manier toont.
School is een mini-samenleving, waarin een veiligheid impact heeft op de leerresultaten. Als schoolleider ben je verantwoordelijk voor een goede sfeer zodat iedereen kan groeien, ook leerkrachten en ondersteunend personeel. Bedenk hoe je zelf behandeld wil worden. Stel met het team bepaalde sociaal-emotionele doelen op die door iedereen gedragen worden. Zorg dat je goed met het team communiceert en dat de drempels laag zijn, zodat vertrouwen ontstaat. Kijk en luister naar je team, spreek je waardering uit en geef elkaar de tijd. Geef aan wat je nodig hebt en vraag de teamleden wat zij nodig hebben.
Een onveilige omgeving binnen een team kan voor ruis zorgen. Kinderen en ouders voelen haarfijn aan wanneer leerkrachten zich niet veilig voelen. Het gevolg kan zijn dat er onvoldoende aandacht gaat naar de kinderen en dat kan invloed hebben op hun leerprestaties.
Ik kom als interim schoolleider bij verschillende scholen waar vaak een pedagogische opdracht ligt. Je hebt in een team vaak te maken met mensen die voorop lopen en mensen die de kat uit de boom kijken. Om het hele team mee te krijgen, positioneer ik me achter het team en zorg dat ik steeds dichterbij het team kom om ze vervolgens mee te nemen naar een sociaal en emotioneel veilige omgeving.
Een stukje uiterlijke presentatie is ook belangrijk. Mensen voelen zich meer tot anderen aangetrokken wanneer er sprake is van spiegelen. Als iedereen er casual uitziet en ik kom strak in pak, dan schept dat andere verwachtingen. Pas je aan, maar blijf wel jezelf.”
Tips voor schoolleiders
- Straal energie uit
- Wees zichtbaar
- Sta open voor de mensen om je heen
- Ken de namen van kinderen
- Observeer en luister
- Durf om hulp te vragen waar nodig is
Reacties