De campagne Springlezend is afgelopen schooljaar van start gegaan. Met deze beweging wil de Leescoalitie aandacht vragen voor de essentiële rol van leerkrachten in de leesopvoeding van kinderen. En vooral; leraren een platform geven waar ze elkaar kunnen inspireren om een rijke leesomgeving op school te creëren. Door goede voorbeelden in de schijnwerpers te zetten, wil de campagne positieve aandacht voor de (leesbevorderende) leraar genereren.
En goede voorbeelden zijn er gelukkig te over! Leraren én ambassadeurs Coen Nijland en Cindy Chin A Kwie bijvoorbeeld. Zij weten wel hoe zij hun klas springlezend krijgen: “Haak aan bij de belevingswereld van je leerlingen”. Want voor ieder kind is een boek te vinden. Om leerlingen bij deze zoektocht te helpen, is het belangrijk om de basis goed op orde te hebben. Lees zelf zoveel mogelijk nieuwe kinderboeken (of lees óver deze nieuwe boeken) én ken je leerlingen, zodat je passende tips kan geven
“Bij vrijwel alle onderwerpen zijn geschikte boeken te vinden.”
Coen Nijland – leerkracht speciaal geïntegreerd onderwijs
Haak aan bij de belevingswereld
Coen Nijland is leerkracht speciaal geïntegreerd onderwijs en geeft les op een school in Kampen. “Wanneer je je leerlingen goed kent en gesprekjes met ze voert, kun je boeken aanbieden die aansluiten bij de interesse van de leerlingen. Maar je kunt óók hun belevingswereld een beetje creëren. Door bepaalde thema’s en boeken aan te prijzen, kunnen ze gemotiveerd raken om een bepaald boek te pakken of willen ze meer over een onderwerp weten. Bij vrijwel alle onderwerpen zijn wel geschikte boeken te vinden.” Maar hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft en dat je boeken bij al die verschillende thema’s weet te tippen? “Heel simpel: door zelf veel te lezen!”.
“Hierdoor ontwikkel je kennis van kinderboeken en jeugdliteratuur en ontdek je dat er veel verschillende soorten boeken en thema’s zijn: voetbal, paarden, science-fiction voor kinderen, fantasy, humoristische boeken, enzovoort. Op sociale media (Twitter, Instagram, Facebook) wordt veel gedeeld omtrent kinderboeken. Veel schrijvers en uitgevers delen informatie over de boeken die zij zelf schrijven of uitgeven. Ook zijn er verschillende groepen en stichtingen die jeugdliteratuur aanprijzen.”
Naast ambassadeur van Springlezend is Coen ook lid van de Leesknokploeg: een kleine groep bevlogen en lezende leerkrachten die hun krachten hebben gebundeld en op zachtaardige wijze kinderboeken promoten.
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.
Reacties