Al 30 jaar geleden stelden sciencefiction-schrijvers zich voor dat kinderen op de scholen van de 21e eeuw les zouden krijgen met behulp van robots, elektronische borden, computers en andere digitale leermiddelen. Die visie is inmiddels realiteit. Computers en digiborden zijn allang niet meer weg te denken uit de klas van vandaag. Maar ook sociale, educatieve robots doen langzaam hun intrede binnen het onderwijs.
RobotWise is een organisatie die digitale geletterdheid waaronder leren programmeren laagdrempelig en toepasbaar maakt voor het onderwijs. Zij ontwikkelen (thematische) lesprogramma’s, waarbij robots worden ingezet als hulpmiddel om spelenderwijs sociale- en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. De 21st Century Skills en executieve functies zijn verankerd in de didactische werkwijze van RobotWise, voor alle typen onderwijs.
Leerlingen ‘slaan aan’ door te gamen en het leren programmeren van robots
RobotWise sluit aan bij de beleveniswereld van kinderen, in alle leeftijdscategorieën. Een recente ontwikkeling is het gebruik van de gamification tool Seppo. Tamar Neter, oprichter RobotWise: ‘Door onze lessen in een game te gieten, worden de leerlingen op natuurlijke wijze uitgedaagd en kunnen zij hun eigen tempo bepalen. Via de games krijgen leerlingen opdrachten en korte instructie om aan de gang te gaan met fysieke robots, in de klas.’ Ook Jelle Kabbes, commercieel directeur Seppo Benelux, is enthousiast: ‘Goede games spreken de leerlingen aan omdat ze een beroep doen op onze ‘oer-drijfveren’ van motivatie. Op het gebied van didactiek is er een hoop te leren van de game-industrie, die moeiteloos de jonge doelgroep weet te activeren, te boeien en uit te dagen. We zijn heel trots op onze samenwerking met RobotWise. ‘
Onderzoekend en ontdekkend leren voor ieder kind
De didactische werkwijze van RobotWise richt zich op onderzoekend en ontdekkend leren met robots, waarbij ‘fouten durven maken’ juist aangemoedigd wordt, zodat leerlingen op onderzoek uitgaan en hiervan leren. De 21st Century Skills komen hierdoor vanzelf aan bod, denk aan creativiteit, probleem-oplossend vermogen, samenwerken en computational thinking. De leerlingen worden met behulp van de games ondergedompeld in de wereld van robots, programmeren en experimenteren. Zij maken op een speelse wijze kennis met verschillende robots en leren samen te werken met technologie en met elkaar. Ze gaan zelfstandig, in groepjes aan de slag met de opdrachten. De leerkracht/docent krijgt hierdoor tijd om de leerlingen te observeren en neemt steeds meer een coachende rol aan. Tijdens de lessen ligt de focus op samenwerken en het (leer)proces en niet zozeer op het eindresultaat. Er wordt ruim aandacht besteed aan zelfreflectie en evaluatie.
Co-teacher in de klas
Het is ook mogelijk om ter ondersteuning een vaste co-teacher van RobotWise in de klas te krijgen. Tamar Neter: ‘We krijgen van scholen terug dat ze het heel fijn vinden om tijdens onze lessen ook gebruik te kunnen maken van co-teachers, om samen aan de slag te gaan met de robots. Voorafgaand aan het traject bieden we scholen aan om hun team te trainen en te ondersteunen met een co-teacher, of dat RobotWise zelf de lessen komt geven. Doordat de lessen in een game gegoten zijn, is het ook mogelijk om de lessen in licentievorm af te nemen en zelf uit te voeren met je klas.’ ‘Door de verschillende activiteiten en robots wordt ieder ontwikkelingsniveau vanzelf aangesproken. Met deze werkwijze koppelen we technische vaardigheden aan de ontwikkeling van sociale- en cognitieve vaardigheden zoals probleemoplossend- en analytisch vermogen, samenwerken en creativiteit. Nieuwsgierigheid, vindingrijkheid en vooral leerplezier staan centraal! Wij zijn super blij met dit prachtige aanbod voor onze leerlingen,’ vertelt Annemarie Timmer, directeur van Het Palet – Zuid.
Scholen helpen bij aanvraag en verantwoording van subsidies
Natuurlijk zit er ook een financiële kant aan de robotlessen. Om scholen ook hierin te ondersteunen, helpt RobotWise bij het aanvragen van overheids-subsidies, op basis van ‘no-cure, no-pay’. Inmiddels is er voor het afgelopen en komend schooljaar ruim 1,5 miljoen euro aan subsidies toegezegd voor PO en VO scholen. Deze subsidies worden beschikbaar gesteld via het programma ‘Gelijke Kansen’ van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Naast de Doorstroomsubsidies zijn er ook subsidies aangevraagd voor leerlingen die achterstanden hebben opgelopen door de coronapandemie. Hierbij valt te denken aan het Individueel Ontwikkelplan (IOP) en het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). De subsidies kunnen door scholen gebruikt worden voor het aanbieden van RobotWise lesprogramma’s, inclusief trainingen voor leerkrachten/docenten en de benodigde leermiddelen.
No-cure, no-pay
‘De verschillende mogelijkheden om onderwijs-subsidies te koppelen aan ons lesaanbod zijn niet altijd bekend bij scholen. Het aanvragen en de verantwoording is vaak een complexe aangelegenheid. Daarom hebben we besloten om scholen hierbij te helpen, op basis van een no-cure, no-pay basis. En die hulp werpt duidelijk zijn vruchten af, scholen zijn blij met deze ondersteuning en met de mogelijkheden om daarmee hun lesaanbod te verrijken. We verwachten dat dit jaar nog meer scholen hiervoor bij ons zullen aankloppen’, zegt Tamar Neter.
Nieuwsgierig?
Kijk op www.robotwise.nl/robotlesprogramma of mail naar
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties