Floor Goderie is beleidsmedewerker bij Laurentius in Delft, een stichting voor (speciaal) basisonderwijs en kinderopvang met ruim 900 medewerkers. Als onderwijskundige is zij gespecialiseerd in leren binnen organisaties. Floor coördineert de huisacademie Laurentius Leert, waarin zij het bovenschools leren ondersteunt. Door op zoek te gaan naar de gemene deler tussen de scholen en in te spelen op landelijke vraagstukken zorgt zij voor een passend professionaliseringsaanbod.
Floor werkt sinds 2022 bij Laurentius. Na een baan als onderwijskundige in het Jeroen Boschziekenhuis kwam zij terecht in Delft. Wat haar baan voor Laurentius Leert zo leuk maakt? “Enerzijds kan ik meedenken op beleidsniveau met bijvoorbeeld de gemeentes, waar wij scholen hebben. Anderzijds kan ik een praktische vertaling maken naar het professionaliseringsaanbod voor onze medewerkers.”
Laurentius Leert richt zich op de leer- en ontwikkelvragen van alle professionals binnen de stichting. Enerzijds, omdat je jezelf als persoon blijft ontwikkelen en anderzijds omdat de wereld, en ook het onderwijs en het werken met kinderen voortdurend verandert. Dat zorgt voor steeds nieuwe vragen. Floor vertelt: “Gelukkig hoeft niemand binnen Laurentius deze vragen alleen te tackelen. We helpen elkaar hierbij door met en van elkaar te leren. Dat gebeurt op de scholen, maar ook daarbuiten in verbinding met andere scholen. Mijn collega’s van Onderwijs en kwaliteit ondersteunen de ontwikkelingen op de scholen zelf; Laurentius Leert richt zich op het ondersteunen van het bovenschools leren.”
Breed aanbod
Zowel de doelgroep als het leeraanbod is heel divers. Niet alleen in inhoud, maar ook in vorm. Er is een digitaal platform, waar medewerkers alle (digitale)bijeenkomsten kunnen vinden. Denk aan cursussen, workshops, intervisiemomenten, netwerkbijeenkomsten, et cetera. Daarnaast is er ook een plaats- en tijdonafhankelijk aanbod. Denk aan artikelen als ‘Hoe start ik een klas op?’ of ‘Nieuws over cito-Leerling in Beeld’.
In nieuwsberichten naar de medewerkers wordt ook aandacht gegeven aan themaweken, zoals de Week van het inclusief onderwijs of de Week tegen werkstress waarin verwezen wordt naar het leeraanbod dat hiermee samenhangt. Daarnaast is er een pagina met allerlei opgenomen leerbronnen zoals podcasts, e-learnings en webinars. Floor: “We maken en organiseren niet alles zelf. Ik maak juist graag gebruik van wat er al is.”
Leernetwerken
Ook binnen Laurentius is genoeg kennis beschikbaar. Sommige cursussen worden verzorgd door mensen van de eigen scholen. Laurentius Leert vindt het belangrijk dat expertise gedeeld wordt. Zo zijn er de leernetwerken, met als doel laagdrempelig kennis en ervaring uitwisselen. De leernetwerken zijn ingericht op thema, zoals ICT, Taal, Rekenen, Gedrag, Jonge Kind en Hoogbegaafdheid. “Op deze manier kunnen medewerkers elkaar inspireren, scherp houden én voorkomen dat iedere school ‘het wiel opnieuw moet uitvinden’. Wat alle netwerken gemeen hebben, is dat er een samenwerking ontstaat doordat iemand is opgestaan met het idee om soortgelijken binnen de stichting op te zoeken om met en van elkaar te leren”, vertelt Floor trots.
Een netwerk bepaalt zelf hoe ze bijeenkomsten vormgeeft. Elk netwerk heeft een eigen coördinator. Iemand die lid wil worden kan zich bij de coördinator aanmelden. Deze zorgt voor de organisatie van de bijeenkomsten en vraagt de leden om input. Aan de hand daarvan wordt vervolgens het gesprek gevoerd en de vertaling naar de praktijk gemaakt. Tweemaal per jaar nodigt Floor alle coördinatoren uit om te bespreken hoe het loopt, wat ze nog van elkaar kunnen leren en verbindingen te leggen met elkaar. Floor legt uit: “Het netwerk Hoogbegaafdheid kwam bijvoorbeeld met het idee om een bovenschoolse Plusklas op te zetten en is dat nu aan het uitwerken. Op die manier worden leren en werken met elkaar geïntegreerd, dat vind ik super mooi!”
Boekenclub
Sinds dit schooljaar heeft Laurentius Leert ook een eigen boekenclub, onder leiding van Natasja de Vrind. Iedereen die houdt van lezen en graag op de hoogte blijft van ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, kan aansluiten. Floor: “De leden van de boekenclub lezen samen vakliteratuur. Ze kiezen gezamenlijk drie boeken uit voor het hele schooljaar en krijgen bij ieder boek een aantal leesvragen mee. De boeken worden aangeschaft door Laurentius en blijven eigendom van de scholen.” Dit jaar start de boekenclub met het boek ‘Regie in de klas’ van John Bennett. De club werkt met wisselend initiatief: steeds organiseert een ander lid de bijeenkomst.
Toekomstplannen
Laurentius is op het ogenblik bezig met het vormgeven aan leeraanbod voor starters. Samen met de bovenschools opleider richt Floor zich op de ondersteuning van stagiaires, zij-instromers en leraren- in-opleiding. Er zijn aparte intervisiemomenten voor startende leerkrachten. Daarnaast komt er binnenkort een landingspagina voor nieuwe medewerkers waar linkjes naar praktische informatie staat. “Je merkt echt dat ontwikkeling van medewerkers hoog op de agenda staat binnen Laurentius. Niet alleen om samen uitstekend onderwijs aan alle kinderen te kunnen blijven bieden, maar ook omdat het samenwerken en leren, plezier oplevert. En werken en leren met plezier is heel belangrijk!”
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Professionalisering'
Reacties