Ze is middenbouwcoördinator, lid van het MT én een bevlogen ambassadeur van Nieuwsbegrip. Met haar aanstekelijke enthousiasme introduceerde Kelly van Calmthout Nieuwsbegrip bij IKC De Boomgaard in Mijnsheerenland. Waarom vond Kelly dat zo belangrijk? Wat zijn de ervaringen tot nu toe en wat vertellen de resultaten?
'Ik merkte meteen het plezier'
“Ik heb op mijn vorige school jarenlang zo fijn met Nieuwsbegrip gewerkt”, vertelt Kelly. “De methode die we bij De Boomgaard gebruiken, spreekt de kinderen naar mijn ervaring niet zo aan. Ik moest zo mijn best doen om het over te brengen.” Ruim een jaar geleden startte ze een pilot met Nieuwsbegrip in haar groep, samen met haar duo-collega. “Ik merkte meteen het plezier. Iedere maandag zijn de kinderen weer razend nieuwsgierig naar het onderwerp van de week. En: ik zag dat ze vooruitgingen.”
De ingang: contextrekenen
Inmiddels heeft de school sinds vier maanden een Nieuwsbegrip-licentie, aanvullend op de bestaande methode. De aanleiding: problemen met contextrekenen, in alle groepen. “We hebben helemaal afgepeld waar dit precies aan ligt. Toen we alle factoren hadden uitgesloten, bleef er nog één over: leerlingen lezen niet goed door. Gebrek aan leesbegrip maakt dat leerlingen niet weten wat er nu echt van hen gevraagd wordt bij de rekenopgaven. De PISA-resultaten gaven ook nog een duwtje.” En zo gingen de collega’s van de middenbouw ook aan de slag met Nieuwsbegrip. “Wat ik terug hoor, is dat zij een andere groep voor zich zien, vol enthousiasme. Onze intern begeleider is ook een groot voorstander. Daar ben ik blij mee.”
De leraar maakt het verschil
Hoe ziet Kelly de rol van de leraar? “Het is zo waar dat de leraar het verschil maakt. Methodes zijn hulpmiddelen om te zorgen dat wij ons vak kunnen uitoefenen. Bij Nieuwsbegrip zit een hele goede handleiding, waar je bijvoorbeeld heel duidelijk in kunt zien hoe je moet modelen.” Naast de handleiding ziet Kelly nog meer mogelijkheden. “Uit intervisie kwam dat een collega moeite heeft met begrijpend leeslessen. We hebben gewerkt met de handleiding, maar ook filmpjes gemaakt en klassenbezoeken gedaan. Ze heeft enorme stappen gemaakt, vooral op het gebied van modelen op het lesdoel. Daar is ze heel trots op. Ook heeft ze er nu meer plezier in.”
Enthousiasme als raadgever
“We willen allemaal zo graag het beste uit onze leerlingen halen. Dan is het belangrijk dat je een visie ontwikkelt en daar vertrouwen in krijgt. Dat lezen aantrekkelijk is, daar moeten we mee bezig blijven. De kritiek op het leesonderwijs vind ik deels terecht. Maar Nieuwsbegrip is daar echt het verkeerde voorbeeld bij. Kinderen lopen over van enthousiasme. Dat enthousiasme is een raadgever. Het doet ook wat met de collega’s van de middenbouw en dat is prachtig om te zien. Daarnaast is het natuurlijk heel mooi dat onze groep zo goed vooruit is gegaan. We hebben geen leerlingen meer die een V scoren op de Cito begrijpend lezen. En ook het aantal leerlingen met een score is geslonken van 30% naar 11%. En: de groep leerlingen met een I-score is met 24% gegroeid. Alle leerlingen hebben dus geprofiteerd van de nieuwe werkwijze.”
Nieuwsbegrip in de huiskamers
Ook van ouders krijgt Kelly positieve reacties. “Ik krijg van verschillende ouders te horen dat hun kinderen laaiend enthousiast zijn over Nieuwsbegrip. De teksten over freerunnen en Europapa bijvoorbeeld, die hebben ook thuis voor enthousiaste gesprekken gezorgd. Ik geef na twee lessen over dezelfde tekst altijd het pakketje Nieuwsbegrip mee naar huis. Vertel je ouders maar wat je hebt geleerd, zeg ik dan. Ik vond het zo leuk om te horen dat ook de ouders enthousiast gemaakt zijn door hun kinderen.”
Ontdek het zelf
Zoek je naar manieren om de leesresultaten van je klas of school omhoog te brengen? Nieuwsbegrip biedt alles wat je nodig hebt voor enthousiaste, betrokken leerlingen die aantoonbaar beter lezen: https://www.nieuwsbegrip.nl/
Reacties