Verkeersongelukken onder jongeren nemen toe: kennis over verkeersveiligheid wordt dus steeds belangrijker. ANWB Streetwise heeft naast praktijklessen een digitale doorlopende leerlijn ontwikkeld voor basisschoolleerlingen van groep 1 tot en met 8. Deze leerlijn richt zich niet alleen op het voorbereiden van kinderen op het verkeersexamen, maar ook op het ontwikkelen van een brede verkeerskennis die hen veilig de weg op helpt.
PrimaOnderwijs & ANWB
De praktijklessen worden eens per twee jaar op school gegeven. Leerlingen oefenen dan onder begeleiding van ANWB-experts verkeersvaardigheden, zoals veilig fietsen of oversteken. “We merkten dat zowel leraren als ouders te weinig kennis van verkeersveiligheid hebben om dit goed over te brengen op kinderen. Met de introductie van een doorlopende digitale leerlijn helpen we kinderen door het jaar heen op een speelse en veilige manier veilig op weg te gaan”, licht Kyra de Boer toe. Kyra houdt zich als Product Owner bezig met ANWB Streetwise.
Volgens haar zorgt de digitale leerlijn ervoor dat kinderen ook goed voorbereid worden op het verkeersexamen. "Maar de leerlijn gaat verder dan alleen het examen. We richten ons ook op voetgangers en kinderen die het openbaar vervoer gaan gebruiken. Zo krijgen ze brede verkeerskennis die hen helpt veilig door het verkeer te bewegen", legt Kyra uit.
Storytelling en Gamification
Het gebruik van storytelling en gamification maakt de digitale leerlijn uniek. De lessen zijn opgebouwd rondom het fictieve personage Robin, die leerlingen meeneemt op een reis door verschillende buurten in de stad Streetwise. Door interactieve verhalen en opdrachten leren kinderen spelenderwijs over verkeersveiligheid. Kyra: "Robin groeit mee met de leerlingen, waardoor de lessen altijd aansluiten bij de leeftijd en hun niveau. Voor de jongere kinderen zijn de lessen meer gericht op ontdekken, terwijl het voor oudere kinderen wat spannender wordt, met in de bovenbouw bijvoorbeeld uitdagingen tegen de 'streetwacko's'."
De leerlijn bevat gemiddeld 32 lessen per groep. Groep een tot en met vier krijgen klassikale lessen. Vanaf groep vijf krijgen de leerlingen daarnaast ook individuele opdrachten. "Voor de leraar is het heel gemakkelijk te gebruiken. We hebben duidelijke instructies en handleidingen toegevoegd, zodat zij de lessen op een leuke en effectieve manier kunnen geven. Daarnaast geven we tips om de lessen extra interactief te maken, bijvoorbeeld door in de kleuterklassen met auto's en bouwblokken te werken. ''De digitale leerlijn biedt voor elke leeftijd passende lessen", vertelt Kyra.
ANWB Streetwise Digitaal ontzorgt de leerkrachten
Ontzorging voor leerkrachten is een belangrijk element. "We weten dat leraren het druk hebben, en dat er weinig capaciteit is om verkeerseducatie tot in detail uit te werken. Onze leerlijn is volledig digitaal en leerkrachten hoeven de lessen niet zelf na te kijken. De leerlingen zien direct of ze een opdracht goed hebben gemaakt door middel van hartjes, en het systeem houdt de voortgang bij. Middels een dashboard kunnen leerkrachten eenvoudig de leerlingen volgen. Kyra zegt hierover: "Het dashboard is heel gebruiksvriendelijk. Leerkrachten kunnen precies zien welke leerlingen hun taken hebben voltooid en hoe goed ze het doen. Dit geeft hen inzicht zonder dat ze zelf alle opdrachten hoeven te controleren. En het mooie is dat leerkrachten zelf kunnen bepalen wanneer ze de lessen geven, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks. En ze kunnen beloningen op klassenniveau instellen, denk aan een kwartier langer buitenspelen.”
Ook is enige differentiatie mogelijk. Wanneer een leerling sneller klaar is dan de rest, zijn er extra opdrachten beschikbaar. "Zij kunnen bijvoorbeeld een extra opdracht doen”, licht Kyra toe.
Reacties