Het online lesprogramma De Beschermers laat leerlingen in het kader van LOB kennismaken met beroepen die bijdragen aan vrede, veiligheid en een rechtvaardige samenleving. Voor De Beschermers hebben Defensie, de Dienst Justitiële Inrichtingen, Douane en Politie de krachten gebundeld. De beroepen binnen deze vier organisaties hebben immers veel gemeen. Eigenschappen als empathie, mensenkennis en inlevingsvermogen zijn voor beroepen als beveiliger, douanier, militair en agent van grote waarde. Met deze skills zijn ook een heleboel andere functies bij deze organisaties te vervullen, onder meer in de ICT, zorg en techniek.

In De Beschermers trekken Defensie, de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), Douane en Politie samen op om alle functiemogelijkheden voor het voetlicht te brengen. Projectleider Annemarie Vonk: “We hebben continu goede mensen nodig. Daarom is het belangrijk dat leerlingen weten wat voor beroepen ze bij Defensie, DJI, Douane of Politie kunnen uitoefenen. Iedereen die wil werken aan een veilig Nederland kan bij deze werkgevers alle kanten op en is nooit uitgeleerd.”

De Beschermers

De titel van het lesprogramma is niet toevallig gekozen. Defensie, DJI, Douane en Politie hebben allemaal iets te beschermen. Douane beschermt burgers en onze economie. De mensen die er werken kunnen echt van nep onderscheiden en beschermen ons bijvoorbeeld tegen de invoer van gevaarlijke producten. Defensie beschermt ons land en beschermt mensen tegen oorlog en bij (natuur)rampen. DJI beveiligt, bewaakt en behandelt mensen die verblijven in justitiële inrichtingen, zoals gevangenissen, detentiecentra, jeugdgevangenissen en tbs-klinieken, en zorgt ervoor dat zij goed kunnen terugkeren in de samenleving. Politiemensen beschermen ons allemaal. Ze houden de vrijheid en veiligheid in ons land in balans. Dat betekent misdaad bestrijden, opstaan tegen onrecht, gevaren afweren en vooral: mensen helpen.

In het lesprogramma ontdekken leerlingen dat werken bij deze organisaties veel meer is dan wat je in films of series ziet. Bij de vier organisaties werken duizenden mensen met heel verschillende opleidingen en talenten in interessante en innovatieve (ondersteunende) functies. Leerlingen ervaren dat er gewerkt wordt in heel verschillende settings. Letterlijk ter land, ter zee en in de lucht, in een jeugdinrichting, in de haven van Rotterdam, op Schiphol en in hun eigen wijk, maar ook op kantoor, op een verpleegafdeling, thuis achter een scherm of in een werkplaats. Al die mensen werken samen voor een veilig Nederland.

Skills

Natuurlijk zijn lef en moed nodig om te kunnen werken bij Defensie, DJI, Douane of Politie. Maar juist ook eigenschappen als empathie, mensenkennis en inlevingsvermogen zijn onmisbaar als leerlingen zich in hun nabije toekomst willen inzetten voor de veiligheid van Nederland. Denk aan een wijkagent, die komt op straat in allerlei situaties terecht waarbij een snelle inschatting nodig is om juist wel of niet in actie te komen. De ene dag moet dat met stevig optreden, een andere keer juist met een aai over de bol. In een gevangenis of een tbs-kliniek is dat niet heel anders. Bij alle vier de organisaties moet je altijd alert zijn en kiezen óf je ingrijpt en hoe dan. Meestal wordt samengewerkt in hechte teams. Het zijn als het ware mini-samenlevingen, waarbij de collega’s volledig op elkaar moeten kunnen vertrouwen. Dat maakt het werken voor de veiligheid van Nederland bijzonder. Het is werk dat ertoe doet. 

Opzet lesprogramma

Het online lesprogramma De Beschermers is ontwikkeld voor vmbo- en havo/vwo-leerlingen uit de bovenbouw en sluit aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Het kan ingezet worden tijdens vakken die aansluiten bij de praktijkoriëntatie en LOB-uren. 

De Beschermers maakt leerlingen wegwijs in de beroepen die bijdragen aan vrede, veiligheid en een rechtvaardige samenleving. In de plenaire les worden de vier werkgevers Defensie, DJI, Douane en Politie geïntroduceerd, zo krijgen de leerlingen een indruk van wie de mensen zijn die hier werken, wat ze doen en wat ze beschermen. Daarna gaan de leerlingen de diepte in en maken ze kennis met het team dat militairen, inrichtingswerkers, douaniers en agenten ondersteunt, denk aan ict’ers, zorgmedewerkers en technische vakmensen. In les 2 kiezen de leerlingen welke functie ze het meest aanspreekt, doen ze onderzoek naar de eigenschappen die hierbij belangrijk zijn en wat deze functie hen nog meer te bieden heeft.

Aanmelden

Interesse in het GRATIS lesprogramma De Beschermers? Meld je aan: www.onderwijsinformatie.nl/veiligheidsdomein

 

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 2 'Burgerschap'

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

LOB

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang