‘Een verstoorde hersenontwikkeling bij kinderen, laaggeletterdheid, slechtere motoriek en toenemende depressieklachten. Bijziendheid is niet het enige risico bij digitalisering in het onderwijs’, stellen wetenschappers en onderwijsexperts in het recent uitgebrachte rapport: ‘Digitalisering in het onderwijs: een Trojaans paard in de klas?’.
“De aanname is dat digitalisering positief bijdraagt aan het leren van kinderen. Maar klopt dat wel?” Met die vraag ging Maarten Wolzak, Nationaal Mediacoach en oprichter van Myndr aan de slag.
Samen met voormalig neuropsychiater, hoogleraar en bestsellerauteur van ‘Ontketen je brein’ Theo Compernolle, strategisch adviseur digitale geletterdheid en ethiek Remco Pijpers en mediapedagoog en trainer Marije Lagendijk wordt, in het door Myndr uitgebrachte rapport, uiteengezet wat de risico’s zijn van overmatig digitaliseren in het onderwijs.
Compernolle zegt dat de transitie in scholen naar digitaal sneller is gegaan dan valt te verantwoorden: “Het is belangrijk om niet te snel te lopen, zoals dat met de iPad-scholen gebeurd is [...] zonder dat er voldoende onderzoek was over de impact van de apparatuur in de klas, of zelfs over de voordelen ervan bij het leren. Dat is dan ook grandioos fout gelopen.”
Pijpers geef in het rapport aan “dat zo’n (digitale) omgeving allang niet meer publiek is, steeds vaker vercommercialiseerd is en dat dat ook steeds normaler wordt gevonden.”
Wolzak: “Veel studenten chirurgie bezitten niet meer de fijne motoriek om netjes te kunnen hechten, hoe moet dat dan met operaties in de toekomst? En hoe ga je om met de toenemende ADD- en depressie-symptomen en de verminderde ontwikkeling van de hersenen die door overmatig beeldschermgebruik veroorzaakt worden?”
Wolzak roept overheidsinstanties en schoolleiders in Nederland op om een duidelijk beleid op te stellen.
Reacties