Voordelen voor vertrouwenspersonen én onderwijsinstelling
Al jaren is Stichting School & Veiligheid expert als het gaat om vertrouwenswerk in het onderwijs. Begin 2025 komt deze organisatie met een gratis te volgen e-learning voor vertrouwenspersonen. Op deze manier kan iedere vertrouwenspersoon in het onderwijs zich scholen op momenten die hen uitkomen. Dat biedt voordelen voor vertrouwenspersonen en de onderwijsinstelling. Frank Brouwer, adviseur vertrouwenswerk van Stichting School & Veiligheid, vertelt hierover. ”Door de jaren heen hebben we al vele vertrouwenspersonen opgeleid en we vinden het meer dan ooit cruciaal om zoveel mogelijk mensen te bereiken.”
Allereerst: Is de vertrouwenspersoon op school degene die door iedereen in vertrouwen kan worden genomen?
“De vertrouwenspersoon is er oorspronkelijk voor meldingen en klachten over ongewenst gedrag, maar in het onderwijs is het een allround functie geworden. Langzamerhand zijn vertrouwenspersonen zich bezig gaan houden met veel meer: van klachten over de planning van de voorjaarvakantie en het melden van onveilige toiletten, tot het functioneren van een leraar en de sfeer in een vergadering.
Wij hebben deze verandering door de jaren heen van dichtbij meegemaakt en hebben die opgenomen in ons werk. Een aantal jaren geleden hebben we die praktijk verwerkt in de leidraad voor vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon is daarin het centrale aanspreekpunt geworden op school voor alle leerlingen, ouders en medewerkers die niet weten waar ze met hun vraag naartoe moeten. Naast de verwijzende taak is de oorspronkelijke functie als begeleider van klagers over ongewenst gedrag behouden.”
Zijn het op een school de zorgcoördinatoren, gedragsspecialisten, remedial teachers enzovoorts die de taak van vertrouwenspersoon op zich nemen?
“Nee! Dat is een groot misverstand”, onderstreept Brouwer. “Tal van professionals op school begeleiden leerlingen, bemiddelen bij conflicten tussen collega's, interveniëren in thuissituaties, enzovoorts. Kortom: zij lossen zaken op. Een vertrouwenspersoon doet dat nadrukkelijk niet. Hij of zij kent de procedures echter voor elke situatie en brengt zo nodig leerlingen, ouders en medewerkers met de mensen in contact die hen wel verder kunnen helpen. Dat een vertrouwenspersoon niet tegelijkertijd coördinator anti-pestbeleid kan zijn of een directiefunctie kan hebben, weten vele scholen niet. Zo zie je maar dat heel veel zaken rondom het vertrouwenswerk op school helemaal niet duidelijk zijn en dat zorgt voor een heel wisselend beeld in kwaliteit en bezetting”, aldus de adviseur van School & Veiligheid.
Hij licht zijn uitspraak toe: “Naast de combinatie van taken en rollen, zien we ook dat op de ene school de vertrouwenspersoon daar niet voor is opgeleid en op een andere school wel. In het laatste geval hebben de medewerkers echter hebben vaak een opleiding voor het bedrijfsleven, een hele andere tak van sport: ouders en kinderen komen daar in het verhaal geheel niet voor.
Reacties