We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen; algoritmes, big data en blockchain vliegen ons om de oren. Maar nog belangrijker, hebben leerlingen genoeg kennis van al deze termen om een inschatting te kunnen maken van de kansen en risico’s? Het online lesprogramma TechTwijfels maakt deze technologieën concreet en laat zien hoe ze aanwezig zijn in het dagelijks leven van jou en je leerlingen.
De verregaande digitalisering vraagt om discussies over de verantwoordelijkheden van overheid, bedrijven, maatschappelijke organisaties en iedere burger. Het is daarom belangrijk dat iedereen zelfstandig een keuze kan maken in welke technologie hij wél of niet, kan of wil gebruiken. Technologisch burgerschap vraagt om het vergroten van het maatschappelijk bewustzijn en het stimuleren van de meningsvorming over de invloed en de betekenis van de nieuwe digitaliseringsgolf. Nieuwe technologieën brengen kansen, maar ook risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan iemands privacy die je met technologie kunt beschermen (kans) maar ook kunt hacken (risico).
Toegankelijk en interactief
Met het online spel TechTwijfels en de bijbehorende online les bereid je leerlingen voor op de toekomst. In één lesuur zet je jouw leerlingen op een toegankelijke en interactieve manier aan tot denken en discussiëren over de nieuwste technologieën. Zou je voor je eigen veiligheid in elke kamer van het huis een camera hangen of laat je liever je koelkast bepalen wat je eet op basis van gegevens over je gezondheid? Heb je liever dat alle verpleegkundigen robots zijn of dat apparaten alleen nog ontgrendeld kunnen worden door gezichtsherkenning? In welke technologie zien leerlingen een ultieme kans en in welke vooral risico’s?
Het dilemma
Tijdens de les worden leerlingen uitgedaagd steeds een keuze te maken tussen twee kaarten waarop technologische mogelijkheden staan. Dit vormt het dilemma. Als ze meer informatie nodig hebben over een technologie om een weloverwogen keuze te maken, kunnen ze een digitale ‘hulplijn’ inschakelen. Moeilijke begrippen als biometrie, genome sequencing en neuro-imaging-technologie worden dan uitgelegd. De kaart die de meeste kansen toebedeeld krijgt, gaat verder in het spel. Als de winnende kaart bekend is, wordt de les afgesloten met een korte discussie over deze kaart en kunnen de leerlingen een keuze maken uit één van de twee verdiepende opdrachten: ‘Banen van de toekomst’ of ‘Ik zie het al!’
TechTwijfels in één lesuur
TechTwijfels is geschikt voor alle klassen van het voortgezet onderwijs en leent zich bij uitstek voor de vakken Maatschappijleer, Burgerschap en technische vakken als Informatica. Het is te behandelen in slechts één lesuur. In de online lesomgeving vind je de docentenhandleiding, verdiepende werkbladen en een hulplijn met uitleg over deze technologieën, er is hiervoor geen voorkennis vereist. Er is ruimte voor differentiatie door individueel of in groepjes te stemmen met een device (smartphone, tablet, laptop) of door de pitch te vervangen voor een klassikale dialoog. Het online spel geeft je de mogelijkheid om ook tijdens momenten van thuisonderwijs activiteiten aan te bieden die de betrokkenheid en het onderlinge contact stimuleren.
Aan de slag met TechTwijfels
Met TechTwijfels daag jij je leerlingen uit zich te verdiepen in de nieuwste ontwikkelingen en mooie stappen te zetten richting digitaal bewustzijn. TechTwijfels versterkt bovendien de ontwikkeling van technologisch burgerschap.
Meld je aan op: www.onderwijsinformatie.nl/onlinespel
TechTwijfels is een project van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties