School is bij uitstek een plek om sociale vaardigheden te ontwikkelen en positieve relaties op te bouwen. Het is een plek waar je fouten mag maken en leert herstellen. Mits de omgeving sociaal veilig genoeg is. In een sociaal veilige omgeving kan en mag iedereen zichzelf zijn, leerlingen én onderwijspersoneel. Dat betekent dat er geen ruimte is voor pesten, ongepast gedrag, intimidatie, diefstal of agressie. Wettelijk gezien zijn scholen zelfs verplicht hiertegen op te treden. “Wat wij soms in de praktijk zien, is dat veiligheidsprotocollen en documenten ergens in een la liggen te verstoffen”, zegt Loïs Gampierakis, adviseur bij School & Veiligheid. Dat moet beter kunnen. Daarom heeft School & Veiligheid het Digitaal Veiligheidsplan ontwikkeld, waarmee scholen actief werk kunnen maken van sociale veiligheid voor een goed leer- en werkklimaat.
Gezamenlijke afspraken
“Het Digitaal Veiligheidsplan is een gratis digitale tool die scholen kaders biedt voor het vormgeven van het schoolveiligheidsplan en alles rond (sociale) veiligheid samenbrengt op één plek. Werken scholen met de tool, dan weten ze wat de wet verplicht én krijgen ze volop inspiratie hoe ze invulling moeten geven aan het schoolveiligheidsplan”, vertelt Loïs. Zoals met het spel Gedragen Gedrag. In dit spel krijgen onderwijsprofessionals sociale situaties uit de praktijk voorgelegd met de vraag of dit acceptabel is of niet.
Deze situaties samen bespreken, heeft als doel een gezamenlijke gedragscode op te stellen. Met de nadruk op gezamenlijk, vertelt Loïs. “Wij adviseren scholen altijd op zoek te gaan naar een gezamenlijke norm van wat acceptabel is en wat niet, want eensgezindheid in handelen is cruciaal voor het laten slagen van het beleid. Een voorbeeld is het contact met leerlingen via social media. Laat je leerlingen wel of niet Instagram-accounts van leraren volgen? Je moet daar als school één lijn in trekken, waarbij je rekening houdt met de pedagogische driehoek (school, ouders, leerlingen). Anders kun je elkaar nooit ergens op aanspreken. Als je samen regels maakt, dan ga je het samen dragen.”
Raderwerk als basis
Door op deze manier met veiligheid om te gaan, krijgt veiligheid preventief aandacht, vervolgt Loïs. “Met een papieren versie van het beleid kun je niet snel inspelen op veranderingen in de dynamische schoolomgeving: zoals nieuwe wetgeving, veranderingen in de samenstelling van een leerlingenpopulatie, maatschappelijke ontwikkelingen of gebeurtenissen.” Met het Digitaal Veiligheidsplan kun je het beleid real time evalueren en bijschaven. Een raderwerk vormt de basis van elk hoofdstuk van het veiligheidsplan. De vragen binnen elk radertje zijn onafhankelijk van elkaar in te vullen, maar houden wel verband met elkaar. Pas je iets aan in de visie van de school, dan is dat van invloed op het pedagogisch handelen enzovoort. “Op deze manier hopen we beleid minder stoffig te maken en de stap van beleid naar praktijk voor scholen te vereenvoudigen.”
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Onderzoek en Innovatie'
Reacties