Nederlands onderzoek laat zien dat kinderen ongeveer twee derde van een schooldag zittend in de klas doorbrengen. Naast het bewegingsonderwijs wordt in de klas nauwelijks aan beweging gedaan. Een dynamische schooldag is inmiddels een begrip waar menig school een beeld van heeft; meer bewegen, slim roosteren en verschillende vormen van bewegen zijn uitgangspunt. Toch zijn de echte do's en don’ts als het gaat om effectiviteit nog niet geïntegreerd.
Wist je namelijk al dat de duur van de activiteit niet bepalend is voor het resultaat? Om bewegen gedurende de dag effectief in te zetten is er meer kennis nodig dan enkel de gedachte ‘laten we hier maar weer een beweegmomentje inplannen'. Zo is het belangrijk dat wanneer een energizer wordt ingepland op het rooster én er binnen die energizer wordt gedifferentieerd. Als dit niet gebeurt, levert het beweegmoment niet het gewenste resultaat op, namelijk ontspanning en ontlasting van het werkgeheugen.
Dit geldt niet alleen voor energizers maar ook voor bewegend leren. Als je voor ogen hebt om de leerresultaten positief te beïnvloeden door middel van bewegend leren, dan is het van belang dat je weet welke vormen van bewegend leren worden ingezet én op welke manier. Bewegen tussen en bewegen tijdens leren, levert namelijk niet per definitie betere leerresultaten op. Als je weet hoe kinderen leren, hoe het brein werkt, dan kun je pas echt het beste uit bewegend leren halen.
Iedere vorm van bewegen is op zijn manier effectief en treft een ander onderliggend doel. Als je daar bewust van bent, kun je effectief aan de slag met bewegen en dus ook een dynamische schooldag inrichten.
Naast borging in visie en beleid, het sturen op kwaliteit van bewegingsonderwijs, bewegend leren en pleinspelen, is er dus meer kennis nodig om de dynamische schooldag effectief in te zetten. Er zijn een tal van mogelijkheden om een schooldag dynamisch(er) te maken en Sportdocent helpt daar graag bij!
Kijk voor alle mogelijkheden op sportdocent.nu/onderwijs-in-beweging
Reacties