Hoe open je een gesprek? Hoe maak je gevoelige of lastige onderwerpen bespreekbaar? Denk aan seksualiteit, uiterlijk en pesten, maar ook de coronacrisis of de oorlog in Oekraïne? En waar kunnen kinderen terecht als ze iets niet met een leerkracht, familie of vrienden willen delen, bijvoorbeeld uit schaamte? De Kindertelefoon heeft in samenwerking met leerkrachten een laagdrempelige les ontwikkeld, waarin kinderen kennismaken met de kracht van praten.
Directeur van De Kindertelefoon Roline de Wilde wil met dit lesmateriaal de handen ineenslaan met alle leerkrachten van de groepen 5 tot en met 8. “Tijdens de coronacrisis is wel gebleken hoe belangrijk mentale gezondheid van kinderen is. Onderwijs speelt daar een belangrijke rol in. Praten is goed voor de mentale weerbaarheid van kinderen doordat ze leren vertrouwen op hun eigen kracht. We vinden het belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk in hun leven ondervinden dat praten oplucht. Soms is het fijn om je verhaal te doen bij iemand die je niet kent en die geen belang heeft bij jouw situatie. Dan is er De Kindertelefoon.”
Roline: “In deze les ervaar je de kracht van praten. Wanneer een kind niet lekker in z’n vel zit, wordt het ook lastig om leerstof op te nemen. Wat dat betreft is mentale gezondheid de basis om goed te kunnen functioneren.” De les is daarnaast een kennismaking met De Kindertelefoon. Het lesmateriaal is online te vinden en bestaat o.a. uit een video over De Kindertelefoon, uitleg over de kracht van praten en verschillende werkvormen. Later volgen lessen over specifieke onderwerpen, zoals scheiden, liefde & seksualiteit en pesten. Er is dus steeds iets nieuws te vinden. Leerkrachten kunnen kiezen een bericht te ontvangen als er een update is.
Veilig voor kinderen, ze blijven anoniem
De les duurt 30 minuten en is uit te breiden tot 45 minuten. Insteek is het bespreekbaar maken van een actueel en/of relevant thema en de emoties die daarbij horen. Er zijn verschillende werkvormen waar de leerkracht uit kan kiezen. Na deze les weten kinderen waarover en hoe ze contact kunnen opnemen met De Kindertelefoon. Ook leren ze dat praten oplucht en belangrijk is. Met hun klasgenoten oefenen ze het herkennen van emoties en/of het voeren van een gesprek. Inspiratie is op het platform ook te vinden. Denk aan onderzoeken naar wat er leeft onder kinderen en/of informatie over gesprekstechnieken.
Over De Kindertelefoon
Sommige vragen of problemen willen of kunnen kinderen niet delen met bekenden. De Kindertelefoon biedt dan uitkomst. Roline: “Degene die dan het luisterend oor biedt, komen ze niet de volgende dag op straat of school tegen. Dat maakt het heel veilig voor de kinderen, ze blijven anoniem. En het hoeft niet altijd over zware onderwerpen te gaan. Kinderen kunnen met ons overal over bellen en chatten. En soms doen ze dat met een schijnbaar ‘simpele’ vraag, maar zodra we met ze in gesprek gaan blijkt daar dan een onderliggende vraag achter te liggen. Door te praten kunnen kinderen met afstand naar hun eigen vraag of probleem te kijken.”
De Kindertelefoon voert dagelijks zo’n 1000 tot 1500 gesprekken. Kinderen bellen en chatten met vragen als ‘hoe moet ik zoenen’, ‘ik weet niet of ik op jongens of meisjes val’, maar het kan ook gaan om pesten of huiselijk geweld. “Ruim 600 vrijwilligers worden geselecteerd op de potentie om goed te kunnen luisteren”, vertelt Roline. “Zij worden getraind in het praten en krijgen gesprekstechnieken aangereikt. Ook leren we ze hoe ze kunnen aansluiten bij de belevingswereld van een kind.”
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.