Hoe onderzoek je nou op welke manier jongeren lezen en wat de verhalen zijn die bij hun belevingswereld aansluiten? En hoe stimuleer je tegelijkertijd het leesplezier van deze groep waarvan uit PISA-onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid achteruit gaat? De KB nationale bibliotheek startte in 2023 met een pilot. Deze gratis LEES-app voor jongeren in het vmbo en mbo werd flink gebruikt. Nu zoekt de nationale bibliotheek docenten die willen meedenken.

De LEES-app is afgelopen september gelanceerd door de KB nationale bibliotheek. Jongeren uit het vmbo en mbo hebben via de app gratis toegang tot 150 lees- en luisterboeken. Deze titels zijn speciaal voor deze doelgroep geselecteerd; ze passen bij hun belevingswereld. Daarnaast is ingestoken op een laagdrempelige toegang. De lezers hoeven niet lid te zijn van een fysieke bibliotheek, maar kunnen middels een mailadres en een wachtwoord meteen starten met het lezen of luisteren van een boek.

Helma Bovens is ‘Propositiemanager digitaal lezen en luisteren voor jongeren’ en heeft inmiddels ruim een half jaar aan data binnen. “Uit cijfers van april blijkt dat er meer dan 38.000 accounts zijn aangemaakt en we zien 68.000 uitleningen. Dat is hoger dan we hadden verwacht. Zestig procent leest een e-book en dertig procent start een luisterboek. 49% van de gebruikers gebruikt de app op mobiel, 34% op laptop en 16% op tablet.”

Ze heeft naast kwantiteits- ook kwaliteitsonderzoek verricht door focusgesprekken te voeren met de gebruikers. Daaruit bleek dat het gekozen aanbod goed passend is. Ook de vormgeving van de app sluit goed aan bij de lezers. “We kregen ook tips. Zo willen de gebruikers graag gepersonaliseerde leestips krijgen en zien ze graag de leesduur erbij.”

Helma is ook benieuwd naar de rol van docenten bij het gebruik van de app. “Wij kunnen niet zien of gebruikers het voor hun lol gebruiken, of dat ze de app aangereikt krijgen vanuit docenten. We hebben wel helder dat scholen een belangrijke rol hebben in het aanwakkeren van het leesplezier.”

Met deze app hoopt de KB dat het mobieltje ook wat vaker nuttig gebruikt wordt. Helma: “Met het lezen of luisteren van een boek gaan we toch het ‘snackgedrag’ op social media tegen. Vanuit de gebruikers horen we bijvoorbeeld dat ze dankzij de LEES-app nuttiger hun reistijd hebben kunnen besteden.”

De pilot loopt nog door tot september 2024. De KB is benieuwd op welke manier docenten de app gebruiken. Helma: “We zouden bijvoorbeeld graag weten hoe docenten de app op school toepassen. En we nodigen hen uit om mee te denken over hoe we het lezen en luisteren onder jongeren kunnen stimuleren, met en zonder de app.” Interesse? Stuur een mail naar Helma.Bovens@KB.nl.

Link naar leesapp: https://onelink.to/lees-app

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang