133 Leerlingen van klas 1 tot en met 3 van de Rugter Koplandschool (St. VO Eemsdelta) in Siddeburen hebben kerstpakketten aangeboden aan de Voedselbank Midden-Groningen en Eemsdelta. De inhoud van de pakketten is door de leerlingen zelf uitgezocht en bij elkaar verdiend. Vereniging Kansrijke Groningers hielp de leerlingen op weg met een microkrediet.
Wat is er mooier dan met Kerst iets betekenen voor een ander? “Dit is nou fijn, mevrouw, want dan doe je echt iets!” luidt een van de reacties die docent Didy Pijpker ontving van haar leerlingen naar aanleiding van de kerstpakkettenactie. Ook de Voedselbank is laaiend enthousiast. Pijpker, initiatiefnemer van het project, wilde haar leerlingen kennis laten maken met ondernemen. En dat is gelukt: met financiële steun van Kansrijke Groningers ontving de school een microkrediet van €4,- per deelnemende leerling, bij elkaar €532,-. Dit startbedrag hebben de leerlingen in drie dagen tijd laten groeien tot een kleine €3000,- door klusjes te doen, koekjes te bakken, en zo meer. Met het geld hebben de leerlingen 110 kerstpakketten kunnen maken voor de Voedselbank Midden-Groningen.
Voedselbank
“Er zijn in Midden-Groningen meer kinderen die naar de Voedselbank gaan, dan er kinderen op deze school zitten”, vertelt Beno Munneke, voorzitter van de Voedselbank Midden-Groningen aan de leerlingen. De vrijwilligers zijn dan ook erg blij met de kerstpakketten: “Op deze manier hebben we tot maart extra voorraad!” Bij het vullen van de dozen hebben de leerlingen bewust rekening gehouden met de verschillende doelgroepen, zoals: alleenstaanden, gezinnen met jonge kinderen, en ouderen. In sommige dozen zitten speelgoed en baby-eten, terwijl andere gevuld zijn met afbakbroodjes en knakworstjes. De leerlingen waren zichtbaar geraakt door het verhaal van Beno Munneke over zijn werk als vrijwilliger bij de Voedselbank.
Werkwijze
De pakketten zijn donderdag 22 december aangeboden aan vrijwilligers van de Voedselbank. Twee dagen daarvoor, op dinsdag 20 december, hebben er gastlessen plaatsgevonden van regionale ondernemers en vrijwilligers van de voedselbank. Ook hebben de leerlingen van hun eigen docenten les gehad over microkrediet en suggesties ontvangen voor het uitbreiden van het startbudget. Vervolgens werden er groepjes (mini-bedrijven) gevormd met kleurrijke namen als “Honky Tonky’s”, “De 3 Biggetjes” en “Ghost Busters”. Allerlei lucratieve activiteiten werden ontplooid: van zandkoekjes bakken en verkopen tot lege flessen wegbrengen, stofzuigen, de vaatwasser uitruimen en houten kerstbomen maken in de werkplaats van SSPB in Sappemeer (opleidingsbedrijf Praktijkcentrum Bouw). Een van de gastlessen werd verzorgd door een oud-leerling van de Rutger Kopland School: Tamara Zijlstra, eigenaresse van cafetaria Klaver Vier in Wagenborgen. “Ik kon nog geen patatje bakken,” vertelt ze, maar toch greep ze de kans om haar eigen zaak te beginnen met beide handen aan. Ze heeft er nooit spijt van gekregen. Binnenkort opent ze zelfs een tweede cafetaria in Delfzijl. “Als het je eigen zaak is, is het ook je eigen verantwoordelijkheid. Maar je hebt wel heel veel vrijheid,” aldus Tamara.
Jong leren ondernemen
“Een meisje kon helaas niet meedoen omdat ze ziek was, ze was in tranen,” vertelt Didy Pijpker. “Toen heeft ze haar hele familie geappt en gevraagd om een donatie, en uiteindelijk kwam ze met € 100,-!” Het project heeft de leerlingen een gevoel van verantwoordelijkheid gegeven, merkt ze op. Vindingrijkheid, ook. “Twee leerlingen hebben donuts gekocht bij de supermarkt, die helemaal geglazuurd en versierd met sprinkles en chocolade, en verkocht voor € 1,50 per stuk. Ze waren zo weg!” Het is heel waardevol om al jong te leren ondernemen – er zijn veel mogelijkheden om geld te verdienen, als je er oog voor hebt. “Ik wou dat ik vroeger op school les had gehad over ondernemen”, verzucht Pijpker. Deze actie is met recht een succes en een win-win situatie te noemen!
Vereniging Kansrijke Groningers
Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/ docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen.