Huiswerk wat zich opstapelt, stressen voor een toets, tot laat in de avond doorgaan met leren. Of de boekentas niet open doen omdat ze toch niet weten waar ze moeten beginnen. Herken je dit ook bij jouw leerlingen? Grote kans dat ze nog niet weten hoe ze moeten plannen en organiseren en als een berg opzien tegen hun huiswerk.
Tieners hebben nog niet alle vaardigheden in huis om de regie te nemen over hun eigen leerproces. Dit moeten ze nog ontwikkelen. Als school of instituut kun je dit met de leerlingen oefenen en ze hierin begeleiden. Zo geef je alle leerlingen de kans om op een fijne manier te werken en tegelijkertijd hun leerstrategie te ontwikkelen. Daar hebben ze hun hele leven profijt van. Maar hoe pak je dat aan?
De Plenda
Met de Plenda kunnen leerlingen leren plannen en organiseren. De Plenda is namelijk een werkboek én planagenda ineen, waarin je niet alleen het huiswerk opschrijft maar ook opdeelt in kleinere stukjes en inplant. Met het 6 stappenplan, de oefeningen en extra tips kun je meteen aan de slag en kan de leerling een eigen, fijne manier van studeren ontdekken.
De rol van docenten en begeleiders
De docent of begeleider speelt een belangrijke rol in het aanleren van deze vaardigheden. Door met leerlingen te oefenen met plannen en organiseren, doen ze positieve ervaringen op. En door in de klas of individueel in gesprek te gaan en te reflecteren, worden leerlingen bewust van hun eigen leren en kiezen ze uiteindelijk voor een aanpak die voor hen werkt.
Reacties