Dr. Kees Vernooy is op 26 april 2024 door Iris Meerts, burgemeester Wijk bij Duurstede, benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Dr. Vernooy heeft een uitmuntende bijdrage geleverd op het gebied van effectief leesonderwijs in Nederland én Vlaanderen. Ook op inmiddels 79-jarige leeftijd zet hij hier zich nog dagelijks voor in.
Bij Expertis Onderwijsadviseurs. Hij speelt een sleutelrol in het verbinden van wetenschappelijke inzichten over goed (lees)onderwijs aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Vernooy verdient een lintje voor zijn enorme maatschappelijke inzet. Hij heeft zich gedurende tientallen jaren tot op de dag van vandaag met hart en ziel, en op bijzondere wijze, ingezet voor de samenleving in haar geheel, en goed onderwijs in het bijzonder. Het is zijn missie om inzichten uit (internationaal) wetenschappelijk onderzoek omtrent effectief (lees)onderwijs te verspreiden zodat alle leerlingen goed leesonderwijs krijgen.
Vernooy heeft talloze lezingen verzorgd, publicaties geschreven en onderzoeken naar effectief (lees)onderwijs begeleid. Ook was hij jarenlang lector Effectief taal- en leesonderwijs. Zijn werk is niet ‘slechts’ zijn werk. Zijn werk is zijn leven. Kenmerkend aan de wijze waarop hij optreedt is naast zijn deskundigheid ook zijn gedrevenheid om bij te dragen aan goed onderwijs voor alle leerlingen, in het bijzonder kansarme leerlingen. “Vrijwel niemand is zo goed op de hoogte van wat er internationaal speelt als Kees Vernooy. Hij biedt kansen en geeft podium aan jonge talenten en is tevens kundig, nauwkeurig, trouw,
loyaal en eerlijk. Deze uitmuntende bijdrage aan de samenleving mag bekroond worden.
Lezen en godsdienst
Voor dr. Kees Vernooy, woonachtig te Cothen, draaide het als klein jongetje tijdens zijn periode op de lagere school slechts om twee zaken: leren lezen en godsdienst. Nadat hij ’s avonds thuis zijn taken op de boerderij had vervuld, mocht hij lezen. Hij las veel, en altijd met veel plezier. Leesonderwijs werd naderhand zijn beroep. Al ruim veertig jaar houdt hij zich bezig met de vraag hoe we het taal- en leesonderwijs beter maken. Vernooy vervulde een functie als taal- leesexpert bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies te Amersfoort (1980 – 2008), was lector bij Hogeschool Edith Stein te Hengelo (later: hogeschool Saxion) (2008 – 2012) en is professional leader van de themagroep taal- leesonderwijs bij Expertis Onderwijsadviseurs te Amersfoort (2008 – heden).
Kees deelt zijn inzichten niet alleen via deze rollen en via de vele optredens in het land, maar ook door het schrijven van boeken en vele artikelen. Meerdere jaren maakte hij deel uit van de redactie van het onderwijstijdschrift Basisschoolmanagement. Zijn meest recente boek ‘Begrijpend lezen op de basisschool – De tekst centraal’ verscheen in 2022 bij Gompel&Svacina. Wekelijks verzamelt hij relevante onderbouwde publicaties over goed onderwijs en deelt hij deze met duizenden onderwijsprofessionals via zijn nieuwsbrief.
Mentor
Leermeester Dr. Vernooy is een leermeester en mentor voor velen. Hij speelt een sleutelrol in het doorgeven van wetenschappelijke inzichten naar de praktijk. Hij deed dit al in een tijd waarin dit in het onderwijs nog geen gemeengoed was. Vernooy heeft vele honderden lezingen gegeven. Hij inspireerde daarmee vele leraren, intern begeleiders, schoolleiders en bestuurders over effectief (taal-/lees)onderwijs. Hij vertaalde inzichten uit internationaal wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse onderwijspraktijk. Een bijzondere eigenschap van Vernooy is dat hij oog heeft voor jong talent. Menig student, leraar, taal- leescoördinator en intern begeleider is door Vernooy gestimuleerd tot verdere studie en/of (promotie)onderzoek. Al duizenden leraren namen de inzichten van Vernooy tot zich. En dankzij die inspanningen, hebben tienduizenden leerlingen leren lezen.
Reacties