Wil jij je vmbo-leerlingen uit leerjaar 3 en 4 kennis laten maken met de sector Groen, Grond en Infrastructuur (GGI)? Dat kan met het lesprogramma ‘Ontdek het geheim van kennis & kracht’. De leerlingen leren op die manier wat de sector inhoudt, welke beroepen er zijn en om wat voor werk het gaat.
Leerlingen die zich minder in de schoolbanken thuis voelen en die graag met hun handen en/of machines werken, passen goed in de sector Groen, Grond en Infra. Zij zorgen voor de sportvelden, onderhoud van natuur, maken grond bouwrijp, doen agrarische werkzaamheden en onderhouden alle verbindingen in ons land van watergang tot gasleiding. En is het glad, dan maken zij de wegen ijsvrij. GGI-ers zijn essentieel. Leerlingen die zich minder in de schoolbanken thuis voelen en die graag met hun handen en/of machines werken, passen goed in de sector Groen, Grond en Infra. Zij zorgen voor de sportvelden, onderhoud van natuur, maken grond bouwrijp, doen agrarische werkzaamheden en onderhouden alle verbindingen in ons land van watergang tot gasleiding. En is het glad, dan maken zij de wegen ijsvrij. GGI-ers zijn essentieel.
Om leerlingen meer bekend met de sector te maken is er een interactief lesprogramma ontwikkeld. Deze bestaat uit een gezamenlijke les van circa 50 minuten die de sector GGI introduceert. Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes op online expedities om zo onderzoek te doen in deze sector. In deze expedities verdiepen de leerlingen zich met behulp van vragen in de kennis en de kracht die je nodig hebt bij GGI. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met een zelfstandige verwerkingsopdracht. Zij blikken daarin terug op de werkplekken uit de expedities en onderzoeken welke kwaliteiten zij hebben en hoe die passen bij GGI-werk. De facultatieve opdracht daagt hen uit nog meer te weten te komen over deze bijzondere sector.
Het lesprogramma ‘Ontdek het geheim van kennis & kracht’ sluit aan bij de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Het past goed bij vakken die aansluiten bij oriëntatie op de praktijk en in de LOB-uren.
Het lesmateriaal
• de online lesomgeving met de plenaire les
• de verwerkingsopdracht
• de facultatieve opdracht
• een handleiding die uitgebreide ondersteuning biedt bij het lesprogramma
Wil je jouw leerlingen het geheim van kennis en kracht laten ontdekken? Schrijf je dan nu alvast in voor het lesprogramma via onderwijsinformatie.nl/kennisenkracht. Het lesmateriaal is vanaf 23 maart beschikbaar.
Trotse GGI-ers over hun vak
Arian Verhoeven
“Ik zit bij een grondverzetbedrijf op de kraan en zorg dat pijpleidingen op de goeie plek komen. De buizen moeten geladen, vervoerd en gelost worden. Het gaat om stalen buizen voor bijvoorbeeld gas, kerosine, olie en water. Ik vind het heel mooi werk. Je bent iedere dag lekker buiten bezig. Leidingen blijven nodig, dus ik ben niet bang dat ik zonder werk kom te zitten.
Ik heb een essentieel beroep, want ieder gebouw heeft leidingen nodig. Er zijn klussen waar ik extra trots op ben. Zo heb ik weleens een damwand opgezet. Dat zijn wanden die je in de grond plaatst, als je te maken hebt met alleen maar zandgrond. Deze wanden zorgen ervoor dat de boel niet inzakt. Dat betekent dat je aan de slag gaat met grote gebogen profielen van 6 á 7 meter lang. Dat is mooi om te doen.”
Shaquille van Gucht
“Ik ben een collega van Arian. Het mooie aan mijn werk is dat ik steeds nieuwe mensen en toffe collega’s ontmoet. Iedere dag doe ik wat anders, want behalve pijprijden, help ik ook bij andere werkzaamheden. Werken op een kantoor is helemaal niks voor mij. Ik ben graag in de buitenlucht. Ik wil met veel mensen in contact staan en hier en daar een babbeltje maken. Daarnaast ben ik van plan om van alles bij te leren, dan weet ik zeker dat ik altijd werk heb. Het halen van certificaten vind ik belangrijk.Een klus die ik heel mooi vond, was het buizen uitrijden naar de Maasvlakte in Rotterdam. Het ging om buizen van 16 meter. Die moesten met een buizenwagen via de openbare weg vervoerd worden. Dat was indrukwekkend.”
Arjan (l) en Shaquille (r)
Angelique Rap
“Naast school, werk ik op vrije dagen, in weekenden en vakanties bij mijn ouders. We hebben een bedrijf voor bos, natuur en landschapsbeheer. We verrichten vooral werk voor de gemeente en Natuurmonumenten, denk aan het onderhoud van stukken land. In de zomer zijn we veel bezig met het maaien van bermen en gras, oogsten en graan zaaien. In de winter onderhouden we bos- en natuurgebieden, denk aan het zagen en wegrijden van hout. Ik maak veel gebruik van machines zoals tractors of platte wagens om balen op te laden. Het vak is mij met de paplepel ingegoten. Vanaf dat ik een meisje van 2 á 3 jaar was, vond ik het leuk om met mijn vader op de tractor mee te gaan. Toen ik een jaar of 10, 11 was, begon ik te twijfelen. Ik heb toen een paar jaar bij een pannenkoekenhuis gewerkt en kwam erachter dat dat toch niet mijn ding was. Toen ik terugging mijn vader, liet hij me zelf op machines rijden. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat hier echt mijn hart lag. Ik ben toen met mijn tractorrijbewijs gestart. ◗
Reacties