Toen ik een ukkie was, was school nog ‘old school’. Klassikaal, een vast door te lopen programma en een juf of meester die de tijd moest vinden om kinderen, die niet zo snel meekonden, bij te spijkeren, en de voorlopers bezig moest houden zodat ze zich niet gingen vervelen. Tegenwoordig monitoren we kinderen al vanaf de opvang, sturen we bij op ontwikkeling en proberen we zo gelijke kansen voor ieder kind te creëren.
Wat betekent dat voor jou als juf of meester? Wat is er beschikbaar aan methoden en middelen? Op KindVak - van 29 september tot en met 1 oktober in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch - zetten we een en ander op een rijtje. Vaak denken we bij kansengelijkheid aan zorgen dat kinderen niet achterblijven, maar hoe zit het met kinderen die een voorsprong hebben? Hoe zorg je dat zij bij de les blijven? Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong verzorgt hierover een workshop, waarin naast signalering van ontwikkelingsvoorsprong ook wordt ingaan op hoe het aanbod aan te passen op deze kinderen. De expertgroep is op de beursvloer te vinden.
Klas voor de Toekomst
De opkomst van ict en multi media heeft het onderwijslandschap enorm veranderd en biedt kansen om kinderen in hun eigen tempo en initiatief te laten leren en ontdekken. De Klas voor de Toekomst is hier al sinds 2009 mee bezig. Zij zijn op KindVak aanwezig en laten door daadwerkelijk les te geven, zien hoe zij de toekomst willen vormgeven. Wat houdt precies een Klas voor de Toekomst in? Hoe ziet het eruit? Johan Hof, initiatiefnemer en leerkracht, vertelt: ‘We hebben hiervoor een speciaal lokaal ingericht. In dit lokaal beschikken kinderen over allerlei soorten leermiddelen, waar ze zelf een keuze uit kunnen maken, om zo te bepalen op welke manier ze aan hun opdrachten willen werken. Onder deze leermiddelen is allerlei nieuwe technologie aanwezig, waaruit de leerlingen eventueel een keuze kunnen maken, al speelt het niet direct een hoofdrol in de klas.’ De gedachte achter deze manier van leren, waarbij kinderen zelf kiezen hoe ze werken, is volgens Johan ideaal om gelijke kansen te creëren voor alle kinderen.
Springlab
Bij het woord ‘ict’ zien velen vaak een kind achter een tablet of laptop. Maar er zijn ook andere mogelijkheden, waarbij samen spelen en samenwerken tussen kinderen wordt gestimuleerd. Een van de standhouders die daar heel mooie oplossingen voor heeft, is Springlab. ‘De wetenschap is duidelijk: bewegen heeft een positief effect op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen. We zien helaas dat beweging in het leven van kinderen alleen maar afneemt. Tegelijkertijd zien we ook de trend van digitalisering. Er komen steeds meer schermen in ons leven en die schermen hebben op kinderen een sterke aantrekkingskracht. Die aantrekkingskracht gebruiken we bij Springlab om kinderen juist in beweging te brengen met onze Springlab Beweegvloer. Ook hebben we Springloop gelanceerd, een app die tablets op een speelse manier beweeglijk maakt.’
Inrichting is belangrijk
Wat de Klas voor de Toekomst dus ook duidelijk maakt, is dat de inrichting van een klaslokaal een grote rol kan spelen in het bevorderen van kansengelijkheid. Een van de standhouders die heel goed weet hoe dit werkt, is De Rolf Groep. Die geeft op de beursvloer een workshop over de rijke speelleeromgeving. Spel en spelen is van groot belang voor de ontwikkeling van het jonge kind. Niet alleen cognitie, maar ook het welbevinden en het sociaal-emotionele aspect ontwikkelen zich het meest via de natuurlijke weg van spel en spelen.
Een goed ingerichte en rijke speelleeromgeving met duurzaam en doordacht ontwikkelingsmateriaal is daarom van groot belang om alle kinderen een goed uitgangspunt te bieden. Die speel- en leeromgeving is niet beperkt tot het lokaal, maar speelt buiten ook een grote rol. Op het Spelen en Bewegen-plein zie je verschillende materialen en toestellen die op diverse manieren kunnen worden ingezet, zodat alle kinderen aan hun trekken komen. Zonder enorme investeringen! Samen leren en spelen, in een goed vormgegeven binnen- en buitenruimte, met een goede toepassing van ict is de basis van waaruit we alle kinderen een kans kunnen geven om zich optimaal te ontwikkelen. Kom jij het ontdekken op KindVak?
Waar en wanneer
KindVak, de beurs voor professionals uit het primair onderwijs en kinderopvang, vindt plaats op 29 september t/m 1 oktober in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch. Met ruim honderd standhouders en zes workshopruimtes biedt het een compleet overzicht van alle nieuwe trends in PO en KO. Het complete overzicht vind je op www.kindvak.nl, waar je je ook kunt aanmelden.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 5 'Kansengelijkheid'.
Reacties