Op Muzikaal Met Taal worden muziek workshops ontwikkeld ter ondersteuning van het leren in de klas. "Als je bij het aanleren van regels en weetjes muziek en taal met elkaar verbindt, worden er allerlei delen in je hersenen geactiveerd waardoor het leren van veel kinderen makkelijker gaat!"
"Als je onderwerpen als de provincies, begrijpend lezen, ’t fokschaap, de korte en de lange klanken of het metriek stelsel in een rijmende tekst op een goede beat en melodie zet, kan dat voor veel kinderen goed werken. Als de muziek ook visueel wordt ondersteund door plaatjes over het onderwerp en de tekst van het lied, versterkt dat elkaar nog meer. Dan komen de regels die je moet leren of allerlei weetjes over een vak veel speelser tot je en kan je de stof beter in je op nemen" geeft Muziek Met Taal aan.
Taal op muziek en melodie
Irma Mensink-van der Berg, leerkracht groep 6,7 en 8 op Obs de Vinckhuysen school in West-Graftdijk: “De melodie van het lied gaat in mijn hoofd zitten en dan komt de belangrijkste info vanzelf omhoog gepopt. Kinderen hebben dan aan een korte reminder al genoeg om de regel weer te herkennen. ‘Jager, jager, welke klank hoor jij aan het eind van de eerste klankgroep…. ‘, is bij mij al genoeg om de kennis weer actueel te hebben, dit werkt bij de kinderen ook zo. Net als met Roodkapje, de melodie zorgt ervoor dat de 5 W’s en H voor begrijpend lezen in je hoofd gaan zitten en je ze allemaal kunt opdreunen als je ze nodig hebt tijdens het lezen.”
Dyslexie
José Brussé, projectleider ‘onderwijs en innovatie’ in de Haarlemmermeer, kwam erachter dat de taal met muziek workshops van Muzikaal Met Taal ook goed werken bij sommige kinderen die moeite hebben met lezen zoals kinderen met een vorm van dyslexie. "Een voorbeeld hiervan is de rap over de werkwoordspelling of de rap over de voorzetsels. Als kinderen met dyslexie de regels en de woorden op een lekkere beat kunnen rappen en zingen komt het makkelijker bij ze binnen. En het is nog leuk om te doen ook!"
Vaste structuren en herhaling
Op Sbo de Piramide uit Alkmaar is Nicky Schonfelt in de onderbouw actief bezig om muziek met taal te combineren. Zij vertelt dat deze combinatie goed kan werken bij kinderen die behoefte hebben aan vaste structuren, voorspelbaarheid en herhaling! "Samengestelde woorden als luchtballon en regenjas of erfgoed onderwerpen als familie en huisdier kunnen goed op muziek worden gebracht. Het is wel belangrijk dat de muziek en het tempo aansluit op de doelgroep. Zo reageren de kinderen bijvoorbeeld niet goed op rockmuziek of uptempo liedjes. Maar als het in het juiste tempo is en op een vrolijke melodie dan kan dat bij deze kinderen goed werken. Zeker deze digitale workshops werken goed voor de onderbouw omdat ze telkens hetzelfde zijn en deze herhaling vinden de meeste kinderen prettig. Meer uptempo workshops met een snellere beat zijn weer meer geschikt voor het regulier onderwijs."
Hulpmiddel en ezelsbruggetje
"Het is geweldig om te zien dat kinderen de workshops en liedjes als ezelsbruggetjes gebruiken om de regels en de weetjes beter te kunnen onthouden. En ze hebben er heel veel lol in!", aldus Marco Emmerig van Muzikaal Met Taal.
Enthousiast geworden? Neem dan nu een proefabonnement om het gratis 2 maanden uit te proberen met je klas en/of school. Na deze periode heb je de keuze om ermee door te gaan. Het eerste jaar met 50 % korting voor 60,- euro. www.muzikaalmettaal.nl.
Reacties