KiesMBO.nl heeft een aantal nieuwe functionaliteiten en features aan de website toegevoegd. KiesMBO.nl is dé website voor (mbo)studie- en beroepskeuze-informatie. Het doel is dat leerlingen zich beter oriënteren op hun studie- en beroepskeuze. Door de vernieuwingen kunnen beroepen op allerlei vlakken met elkaar vergeleken worden, passend bij wat de jongere belangrijk vindt. Michel Zijffers heeft tijdens zijn werk als docent en decaan op een vmbo in Vleuten veel gebruik gemaakt van KiesMBO.nl.
Een van de vernieuwde functies is het vergelijken van beroepen op www.kiesmbo.nl/vergelijken. Leerlingen kunnen beroepen aanvinken om die naast elkaar te beoordelen. Ze krijgen informatie over de studie, stagemogelijkheden en werk. Daarnaast is er een studiekeuzehulp waar ze vragen kunnen beantwoorden over wat ze belangrijk vinden. Op basis van hun antwoorden kunnen ze dan opleidingen sorteren. Michel heeft in de klas gebruik gemaakt van deze mogelijkheid door een opdracht te geven. “De leerlingen moesten bedenken welke drie beroepen ze zouden kunnen doen over tien jaar. Door deze drie te vergelijken, konden ze een keuze maken. Voor de klas moesten ze pitchen welk beroep ze hadden gekozen en waarom. Niet alle informatie bleek compleet, maar het gaf een goed beeld.”
Hij heeft met leerlingen ook de interessetest op www.kiesmbo.nl/interessetest gedaan. “Vooral vanuit mijn rol als decaan, om te helpen bij de studiekeuze en de schoolloopbaan. Vanuit bepaalde interesses word je goed getrechterd richting een aantal passende beroepen. Leerlingen deden dit vooral bij mij in het kantoor, omdat ze bij bepaald taalgebruik ondertiteling nodig hebben. Ik was dan aanwezig om die vertaalslag te maken door context en informatie te geven en de samenhang uit te leggen.”
Dat KiesMBO.nl bijdraagt aan studie- en beroepskeuze kan Michel beamen. “Sommige beroepen staan niet op het netvlies van docenten en decanen, maar vind je wel bij KiesMBO.nl. Denk aan specialistisch vakmanschap of oude -verdwijnende- ambachten. Docenten benoemen niet snel het maken van protheses, goudsmid of orthopedisch schoenmaker.” Een andere nieuwe toepassing is de pagina www.kiesmbo.nl/top-opleidingen. Hier vind je alle mbo-beroepen waarbij de kans op werk voldoende, ruim voldoende en goed is. Ook hier kun je de resultaten verfijnen met verschillende filters.
Tot slot is er de Doekoetest waarbij bewustwording met geld voorop staat. Leerlingen komen er zo achter wat voor geldtype ze zijn: ‘Hebben ze een idee waar hun geld blijft of zitten ze er bovenop?’ Deze test is te vinden via: www.kiesmbo.nl/doekoetest.
Onderzoek
Jongeren laten zich bij hun studiekeuze niet (primair) leiden door arbeidsmarktperspectief. Ze kijken wat ze leuk vinden en waar hun capaciteiten liggen. Als ze bewust informatie ontvangen over de arbeidsmarkt, dan heeft dat echter wel invloed op hun studiekeuze. Dat blijkt uit onderzoek van onder andere het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA). Op het moment dat jongeren zich echt aan het verdiepen zijn, krijgen ze ook interesse in de arbeidsmarktperspectieven van beroepen. Feit is dat de arbeidsmarkt continu in beweging is. Objectieve en actuele informatie is daarom belangrijk, zodat jongeren een goed geïnformeerde keuze kunnen maken.
“Eén van mijn leerlingen, was afkomstig uit een Internationale Schakelklas. Ze was bezig met vmbo basis en bekeek wat de mogelijkheden waren bij Helpende Zorg & Welzijn niveau 2. Ze wilde net als haar moeder de zorg in vanuit haar idee om mensen te helpen. Tijdens zo’n zoektocht moet de wens van de leerling schil voor schil afgepeld worden, zoals bij een ui. Ik heb met haar de vergelijker en de interessetest gedaan. Het wassen van mensen bleek een wake-up call. Daar had ze geen trek in. Door KiesMBO.nl te gebruiken werd ze als het ware getrechterd richting ‘social work’. Op basis daarvan heeft ze stage gelopen om te kijken of welzijnswerk wat voor haar was. Hierdoor raakte ze na haar basisopleiding gemotiveerd om de kaderopleiding te doen. Met deze opleiding op zak kon ze starten met haar gewenste opleiding ‘social work’ op niveau 4.” Een ander voorbeeld: “De vader van een van mijn leerlingen was dakdekker. Hij kwam elke dag moe thuis en over het werk werd niet gesproken. De conclusie van die leerling was: ‘dakdekker, dat lijkt me niks’. Maar door een filmpje over dakdekken van KiesMBO.nl kwam hij erachter dat werk in de techniek, buiten, voor een goed loon en met een eigen bus hem echt wel wat leek.”
Taak van docent en decaan
Leerlingen goed helpen in dit traject vindt Michel ook een taak van de docent en decaan. “Je moet bedenken hoe je het aanbiedt. Niet alles kan voorgestructureerd worden. Ook niet op KiesMBO.nl: zij zijn ook afhankelijk van de input die ze krijgen. Een begeleider dient zelf ook onderzoek te verrichten. Dat kan op een proactieve manier: ga samen met de leerling op onderzoek uit. Daardoor leer ook over je eigen begeleiderskills en onderzoekvaardigheden. Zijffers over de meerwaarde van KiesMBO.nl: “Het levert een bredere blik op vragen als ‘wat houdt een beroep in, welke opleidingen horen erbij en waar kom je te werken?’. Je hebt veel mogelijkheden om met een leerling aan de slag te gaan en te helpen bij vragen over loopbaan en studiekeuze. Ook kun je antwoord geven op de vraag ‘welke beroepen zijn er nu eigenlijk?’. Op dat gebied is er een wereld te ontdekken voor leerling en begeleider."
Kijk op KiesMBO.nl voor een overzicht van alle mbo opleidingen in Nederland.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Ga voor ontwikkeling én groei'.
Reacties