'Het is de leerling die ik er het snelst heb uitgestuurd van alle leerlingen die ik ooit les heb gegeven. Nu twee jaar geleden ongeveer, hij zat in de eerste klas. Ik denk niet dat hij zich realiseert dat hij dit twijfelachtige record op zijn naam heeft staan. Wel zal hij vast nog wel weten dat hij erg geschrokken was, want dat was hij. Beduusd.
Nu, twee jaar na dat vervelende moment, staat hij naast mij. Jari is een lange, wat slungelige jongen met mooie krullen. Ik geef op dat moment mediawijsheid en we zijn aan het einde van de les beland. Jari biedt aan om het bord schoon te maken en dat laat ik mij geen twee keer zeggen! Snel regel ik een doekje en wat bijbehorend schoonmaakmiddel, speciaal voor digiborden. ‘Is de les nu al afgelopen, meneer? Ik zweer het, uw lessen zijn echt korter dan die andere lessen, dat kan niet anders.’ Met diep gefronste wenkbrauwen bestudeert hij de klok aan de muur.
Ik geniet van het feit dat hij zo open en behulpzaam is de laatste tijd. Dat is echt de opbrengst van het incident in de eerste klas. Er is wat veranderd bij hem. Dat zie ik ook aan zijn betrokkenheid tijdens de les. Wanneer ik het met de klas heb over het internet en hoe dat precies werkt, komt Jari met verschillende suggesties. ‘Gewoon Google’ is de eerste suggestie. Want zo werkt het internet blijkbaar volgens Jari.
Google regelt het. Ik vraag nog even door en hij komt met betalen. ‘Betalen meneer! Gewoon je rekening betalen, klaar, je weet toch!’ Nog steeds ben ik niet tevreden met de antwoorden en ik vraag door. ‘Hoe komt dat ene filmpje van Youtube nou op je telefoon terecht jongens? Via een kabel? Via de lucht?’
Jari doet nog een laatste uiterste poging het mysterie van de werking van het internet te doorgronden en komt met een verrassend inzicht. Eentje waar ik zelf nog niet bij had stilgestaan. ‘Volgens mij via kabels meneer. Je weet toch, die grote dingen met die draden eraan. Daar gaat alles toch doorheen?’Ik kijk hem aan en snap niet direct waar hij op doelt. ‘Ja die kabels, dat is het!’, valt een klasgenoot hem bij. Langzaam dringt het tot mij door dat ze de hoogspanningslijnen bedoelen die Nederland doorkruisen. Deze les heeft nut, zoveel is mij duidelijk. Hoe belangrijk het ook is dat er aan digitale geletterdheid gewerkt wordt, het mooiste is wat mij betreft dat Jari niet voortijdig hoeft te vertrekken en de les verlaat ná de bel. Net als ieder ander. Met opgeheven hoofd en een tas vol complimenten. En voor zijn gevoel duurde de les maar een half uurtje. Hoe mooi wil je het hebben.'
Meester Stefan @meesterstefan_hrlm
Deze column is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties