Tijdens de Young Impact Awards op 10 november reikte jongerenorganisatie Young Impact voor het eerst de prijs uit voor ‘Impact Docent van het Jaar’. Volgens hen een nodige prijs om docenten die nét dat stapje extra zetten om jongeren maatschappelijk actiever te maken, een schouderklopje te geven. Dat deze prijs een springplank is voor nóg meer impact laat Rabin Jagram, winnaar van de eerste Impact Docent van het Jaar award en docent op het Corbulo College in Voorburg, wel zien!
Hey Rabin, nog gefeliciteerd! Hoe heb je het winnen van deze prijs ervaren?
“Als een hele leuke ervaring! Ik was er zonder verwachting naar toe gegaan dus het winnen van de award overviel me nogal. Het deelnemersveld was sterk! Ik vond het inspirerend om te zien hoe de genomineerde docenten op hun eigen manier jongeren activeren om zich in te zetten voor een ander. Ook de categorieën met impactvolle jongeren vond ik mooi! Ik heb veel leuke reacties gehad, ook van leerlingen. Die vonden het natuurlijk leuk dat ik trakteerde omdat ik had gewonnen, want dat had ik beloofd.’’
Waarom is het nodig dat we docenten die impact maken in de spotlight zetten?
“Dat ik als eerste Impact Docent de award in ontvangst mocht nemen, was eervol. Ik heb als docent leerlingen laten ervaren hoe ze impact op de wereld om hen heen kunnen hebben. Ik ben ervan overtuigd dat ze dit meenemen in hun verdere ontwikkeling als burger in de samenleving. Deze nieuwe prijs van Young Impact is belangrijk om nog meer docenten te inspireren omdat zij het verschil kunnen maken.
Wil je burgerschapsonderwijs op school versterken? Laat je leerlingen maar met ideeën komen en iets actiefs doen
Wat is je ervaring met impact maken op school?
“In 2020 kwam ik in contact met Young Impact. Ik wilde mijn leerlingen laten ervaren hoe het is om impact te maken, dus besloot ik het lesprogramma van Young Impact in te zetten. Na de workshops met de trainers gingen leerlingen vanuit hun kracht en talenten ontdekken hoe het is om een positieve impact te maken. Ik vond het zo mooi om te zien hoe enthousiast ze waren en hoe ze zich gingen inzetten voor een ander. Dit inspireerde mij weer om met een klein groepje leerlingen een jongerencommissie te vormen om allerlei activiteiten voor de school te organiseren. Al gauw kwamen andere leerlingen vragen of ze mee mochten doen en kwamen ze met goede en leuke ideeën die ikzelf niet had kunnen bedenken. Ik genoot enorm als docent door ze te begeleiden, te ondersteunen en te adviseren.”
Wat is jouw visie op actief burgerschap?
“Als docent Burgerschap vind ik het erg belangrijk dat leerlingen participeren in de samenleving. Iedere docent zou de leerlingen moeten aanmoedigen om iets te doen voor een ander. Ik geloof dat impact maken aanstekelijk is. Geef dit aandacht, en je zult zien dat het groeit. Daarnaast denk ik dat alle docenten, ongeacht hun vak, hun leerlingen burgerschapsvaardigheden kunnen bijbrengen. School is een oefenplaats voor leerlingen. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de docent. Docenten kunnen inspireren en motiveren om leerlingen verbinding te laten maken met hun omgeving. Vaak bepalen docenten wat de leerlingen aangeboden krijgen. Wil je burgerschapsonderwijs op school versterken? Dan moet je je leerlingen erbij betrekken.”
Hoe betrek je jouw leerlingen daar in?
“Ik ga altijd het gesprek aan, en ik wil dat ze nadenken. Door bijvoorbeeld les te geven over de verschillen tussen arm en rijk laat ik zien dat zij daadwerkelijk het verschil kunnen maken. Dat is iets wat ik belangrijk vind om mee te geven in mijn lessen. Maar ik vind het nog veel leuker als leerlingen zelf met ideeën komen. Ik vind het gewoon heel mooi om ze daarin te begeleiden en met anderen in contact te brengen. Leer ze om verder te kijken. Het is zo zonde als hun talenten en kwaliteiten onbenut blijven. Het is juist mooi om een leerling te zien groeien en bloeien. Van het hebben van een passieve houding naar het idee dat ze écht iets kunnen betekenen voor anderen.”
Wat wil je met de prijs gaan doen?
“Ik heb tegen mijn leerlingen gezegd dat ze met ideeën moeten komen. Ik heb zelf ook ideeën in mijn hoofd. Ik zou bijvoorbeeld graag een zomeractiviteit willen doen, iets voor de buurt. De buurt ziet namelijk niet wat er aan de binnenkant van de school gebeurt, en aan de buitenkant bestaat er niet altijd een even goed beeld. Ik wil iets doen aan het ‘wij’ ‘zij’ denken tussen de school en de buurt. Ik wil dat beide groepen, de buurtbewoners en de leerlingen, het gevoel krijgen van ‘we hebben iets aan elkaar’.
Over Young Impact
Jongerenorganisatie Young Impact werkt al zes jaar samen met docenten om de maatschappelijke betrokkenheid van jongeren te vergroten. Dit doen ze met activerende lesprogramma’s en activiteiten als Young Impact Day en de Young Impact Awards. Onderwijsprofessionals kunnen ook bij Young Impact terecht voor workshops over diversiteit en motivatie en de nodige tools voor zelfontwikkeling. Meer weten? Kijk op www.youngimpact.nl.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 3 'Ga voor ontwikkeling én groei'.
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.
Reacties