De Bogermanschool is één van de pilot-basisscholen binnen het zeer ambitieuze onderwijsvernieuwingstraject Goud Onderwijs. Een recent leerwinst-rapport maakt duidelijk dat de school goed heeft geprofiteerd van de nieuwe aanpak. Sinds vijf jaar staat Ingrid de Baat aan het roer van deze Rotterdamse school. Zij blikt terug op drie jaar Goud.
De ontwikkelde aanpak is afgeleid van de succesvolle Uncommon Schools in Amerika, waar de resultaten overweldigend zijn. Het doel is om te komen tot duurzame, integrale kwaliteitsverbetering. De drie stevige pijlers van Goud Onderwijs:
- een effectieve schoolorganisatie
- een sterk curriculum
- een positieve schoolcultuur
Een wereld van verschil
“Toen ik hier vijf jaar geleden begon, zag ik een hardwerkend, maar moe team”, vertelt Ingrid. “De bordjes waren vol en er was weinig geloof in de mogelijkheden van de kinderen en de ouders. Onze school scoort altijd wel groen, mits je de schoolweging meeneemt. Maar ik wist: deze kinderen kunnen naar een hoger niveau en het werkplezier is ook veel te laag. En drie jaar later scoren we drie punten boven het gemiddelde. Het is een droom die uitkomt. Het team werkt nog net zo hard, maar de succeservaringen geven energie. Ik ben ontzettend trots op mijn collega’s die dit avontuur zijn aangegaan en bergen verzetten. Onze leerlingen verdienen het.”
‘Drie jaar later scoren we drie punten boven het gemiddelde. Het is een droom die uitkomt.’ - Ingrid de Baat, inhoudelijk schoolleider Bogermanschool, Rotterdam
Commitment
De implementatie van Goud Onderwijs vraagt om commitment. Ingrid: “Dat is spannend geweest. Om tot die grote leerwinst te kunnen komen, moet je alle drie de pijlers echt inzetten. En dat geldt voor alle collega’s in de school.” Zo heeft de school het onderwijs anders georganiseerd. Er is nu bijvoorbeeld een tweekoppige directie met een inhoudelijk en organisatorisch schoolleider. Ingrid is de inhoudelijk schoolleider en houdt zich alleen maar bezig met het primaire proces. Verder is er een vaststaand curriculum en zijn er cruciale doelen vastgesteld. “We hebben nu een goed beredeneerd aanbod.” Ten slotte is er hard gewerkt aan de pijler gedragscultuur.
Warm pedagogisch schoolklimaat
Een school die Goud Onderwijs inzet, gaat werken met het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) en de technieken van Teach Like a Champion. Door soepele routines en duidelijke teambrede afspraken over verwachtingen zijn er minder conflicten en is er meer ruimte om te leren. Er ontstaat een veilig, gestructureerd en warm pedagogisch schoolklimaat. “Er wordt minder tussendoor gepraat, maar de relatie tussen de leerkracht en de kinderen is wel hechter. De kinderen doen succeservaringen op en dat is goed voor het gevoel van welzijn. Voor beginnende leerkrachten zijn deze rust en duidelijkheid ook heel helpend.”
De schoolleider in de klas
Als inhoudelijk schoolleider kijkt Ingrid mee tijdens de tweewekelijkse datameetings. Ze helpt ook bij het beoordelen van de data. “Zo kun je snel bijsturen.” Verder is Ingrid zo’n 15 uur per week in de klassen te vinden. “Bij de klassenconsultaties help ik meteen mee als ik iets opmerk. Zo doen we het echt samen en dat is ontzettend effectief. De
meeste collega’s zijn uitgegroeid tot excellente leerkrachten.”
Meer weten over Goud Onderwijs?
cedgroep.nl/goudonderwijs
Lees meer over de leerwinst die te behalen is: https://www.cedgroep.nl/merken/leerwinst-met-goud-onderwijs
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 1 'Basisvaardigheden'
De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.
Reacties