“Kunnen we ook nog een beetje sociaal doen? ’t Is hier nu al een half uur zo stil in de klas, ik moet echt even praten.” Enkele jongens kijken verbaasd op tijdens het zelfstandig werken, maar de vraag van de dame op rij drie was wel degelijk oprecht. Ik beloof haar dat we zo even een kletsronde doen, waarin ze mag kletsen, maar ook heeft te luisteren naar een ander. Stil gaat ze weer verder met haar rekenwerk.
Regelmatig praten we in de klas over ons welbevinden, al gebruiken we deze term niet vaak. We hebben het ‘gewoon’ over onszelf, hoe een ander op ons overkomt, wat we voor een ander kunnen betekenen, wat we bedoelen, maar ook de onhandigheid waarmee dingen soms gezegd en gedaan worden. Soms per ongeluk, andere keren (helaas) met opzet. We klagen wat over ouders, we vinden herkenning bij de ander of verbazen ons juist. Dat we allemaal verschillend zijn, is een blijvende ontdekking. Nu is de leerkracht geen therapeut en het lokaal niet dé plek voor een therapiesessie, toch besteden gelukkig veel leerkrachten tijd aan het onderwerp welbevinden. Bij een onderwerp als welbevinden mag het om meer gaan dan iets vaker simpelweg gelukkig zijn al zijn er ook kinderen die zelfs dat simpele geluk maar niet kunnen vinden of vasthouden.
Wanneer we spreken over welbevinden dan spreken we niet alleen over het emotionele aspect van je gelukkig en tevreden voelen, maar kijken we verder. We stellen onszelf en de kinderen die we voor onze neus hebben in de klas vragen, we leggen ze situaties voor. Wanneer voel je je gezien? Hoe voelt het om een compliment te ontvangen/geven? Wat kun jij betekenen voor een ander zonder jezelf volledig aan de kant te zetten? Ben jij te vertrouwen? Spreek jij positief over jezelf? In een onderwijskundig artikel uit 2021 (onderwijskennis/NRO) wordt de relatie beschreven tussen het leren en het zichzelf ontwikkelen van kinderen. Het leren lukt het beste als ze goed in hun vel zitten, goede relaties hebben met anderen en zich veilig voelen op school. Dit alles weten we al een hele tijd, maar de relatie tussen welbevinden en leerresultaten is wederkerig en dynamisch. Een extra stimulans om wellicht eens wat vaker te kiezen voor een sociaal moment.
Een sociaal moment. Daar zijn de kinderen in mijn klas altijd wel voor in. Met als voorwaarde dat ík ook dingen vertel. ‘Anders is het niet eerlijk’. Kopje thee erbij en vooral eerlijkheid maakt het altijd weer tot een mooi moment.
Insta: @_jufb_
Reacties