Hoe monitor je de voortgang van je leerlingen en betrek je hen bij hun eigen leerproces? Het Agnieten College Zwartsluis schakelde hiervoor Leerlingbespreking.nl in. De rapportvergadering en de leerlingbespreking verlopen nu sneller en efficiënter en de leerlingen zijn eigenaar van hun eigen leerproces. 

Teamleider Marion Vreugdenhil ging eind 2021 aan de slag met drie grote ambities, opgenomen in het schoolplan van het Agnieten College Zwartsluis. ‘Allereerst wilden we de omslag maken van een summatieve naar een formatieve cultuur. Voor veel docenten betekende dit een nieuwe manier van werken. Daarom was ons tweede speerpunt hen bij te scholen in het geven van gerichte feedback, en een lerende cultuur in het team te stimuleren.’ Bijvoorbeeld tijdens de rapportvergaderingen, die Marion al langer op de schop wilde gooien. Tot dat moment waren het vooral de zorgleerlingen die op basis van hun cijferlijst werden besproken. ‘Ons doel was dat de ontwikkeling van íedere leerling, ook de sterke en de stille, onderwerp van de bespreking werd’, vertelt Marion. Het derde speerpunt was namelijk het eigenaarschap van het leerproces bij de leerling te leggen. ‘De leerling van tegenwoordig raakt vooral gemotiveerd als je hen betrekt bij het onderwijs. In plaats van een cijfer op het eindresultaat hebben ze veel meer baat bij gerichte feedback op hun werk en ontwikkeling.’ 

Gedeelde ambitie

Om de pijlers van het schoolplan goed en zorgvuldig vorm te geven, zocht de school naar een ondersteunende methodiek. ‘We kozen voor Leerlingbespreking.nl omdat deze methode onze ambities deelt: de leerling betrekken bij de eigen ontwikkeling op basis van de feedback die hij of zij krijgt van de docenten. De methode biedt veel handvatten voor docenten om gerichte feedback te geven en om de rapportvergaderingen beter te laten verlopen.’

Starten met Leerlingbespreking.nl 

Linda Groenwold, onderwijsadviseur van Leerlingbespreking.nl, is nauw betrokken bij het implementatieproces. Ze is blij dat het Agnieten College Zwartsluis de tijd nam voor een goede start. ‘Als je als school aan de slag wilt met een formatieve leercultuur, moet je het hoog op de agenda zetten en dus belangrijk maken in je organisatie’, legt ze uit. ‘Je kunt pas van start als alles goed is geregeld en er voldoende draagvlak onder de docenten is.’ Alle vragen die in het team naar voren komen, moeten eerst worden beantwoord om onzekerheden weg te nemen. Dat is altijd de grote uitdaging. Linda: ‘Voordat een school besluit om met onze methodiek te gaan werken, geven wij een presentatie aan het hele team. Die moet ermee gaan werken, dus moet er ook mee wíllen werken. Onze onderwijsadviseurs begeleiden de docenten de eerste keer dat de methodiek wordt ingezet bij het geven van feedback in de feedbacktool van Leerlingbespreking.nl. Ze maken dan ook samen met het team afspraken over de manier waarop de methodiek wordt weggezet in hun cyclus van leerlingbegeleiding. Op die manier kun je met voldoende draagvlak de methodiek implementeren in de school.’  

Ervaring van de werkvloer

Docent Nieske Nikrou werd heel enthousiast van de presentatie en de workshops die zij en haar collega’s kregen van Leerlingbespreking.nl. ‘De onderwijsadviseurs leerden ons precies hoe je geschreven feedback geeft, hoe je daarover met je collega’s in gesprek gaat en hoe je vervolgens de leerling coacht bij het schrijven van een eigen ‘plan van aanpak’ voor het leren. We merkten direct dat ze een achtergrond in het onderwijs hebben. Zij weten heel goed waar wij elke dag mee te maken hebben en wat docenten nodig hebben om de omslag te kunnen maken.’ 

Zelfstandig aan de slag

Op het Agnieten College Zwartsluis bespreken docenten nu twee keer per jaar de ontwikkeling van de leerlingen. Mentoren en vakdocenten krijgen vooraf de tijd om hun bevindingen in te vullen. ‘De methode is heel overzichtelijk. Via een icoontje geef je aan waar een leerling in zijn ontwikkeling staat’, legt Nieske uit. ‘Je moet echt nadenken en motiveren waarom je voor een bepaald icoontje kiest.’ Het team krijgt twee roostervrije dagen om de feedback te schrijven en elkaar daarmee te helpen. ‘Samen met de onderwijsadviseur van Leerlingbespreking.nl evalueerden we de eerste ronde’, vertelt Marion. 

‘We hebben ervoor gekozen de methodiek gefaseerd in te voeren. Op dit moment zitten we in de tweede cyclus en werken er naartoe om de feedback en het ‘plan van aanpak’ te koppelen aan de driehoeks-gesprekken tussen docent leerling en ouder.’ Ook Nieske en haar collega’s zijn erg tevreden. ‘Leerling-bespreking.nl geeft ons de ruimte om in ons eigen tempo de methode te implementeren en ik weet zeker dat we voldoende handvatten en begeleiding van Leerlingbespreking.nl krijgen om ook de driehoeks-gesprekken als slotstuk goed neer te zetten.’  

Maak kennis met Leerlingbespreking.nl

Leerlingbespreking.nl biedt een methode waarmee je de rapportvergadering en leerlingbespreking sneller en efficiënter laat verlopen. Met een overzichtelijke tool geeft iedere docent onafhankelijke feedback over iedere leerling. Op basis van deze feedback maken leerlingen in de tool een eigen actieplan. Zo stimuleer je met Leerlingbespreking.nl een formatieve cultuur met oog voor differentiatie en eigenaarschap. Scan de QR-code om onze introductievideo te bekijken.   

QR-code

Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 5 'Kansengelijkheid'.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Leerlingbespreking

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang