Lezerscommunity Hebban.nl vierde in mei dit jaar haar tienjarig bestaan. Wat de meeste van de ruim driehonderdduizend leden waarschijnlijk niet weten is dat de mensen achter Hebban ook heel hard werken aan een succesvolle spin-off van het populaire platform voor het voortgezet onderwijs: Hebban in de Klas.

Hebban in de Klas werd ontwikkeld in samenwerking met Stichting Lezen naar een idee van Emma Kustermans, destijds leraar Nederlands in opleiding. Zij ontdekte de behoefte aan een omgeving waarin ze meer inzicht zou kunnen krijgen in het leesgedrag van haar leerlingen, maar bovenal een omgeving waarin leerlingen elkaar kunnen helpen aan leestips, zodat leesenthousiastelingen - er zitten er in elke klas altijd wel een paar - juist ook de niet-lezers inspireren met de boeken die zij leuk vinden. “Als je als docent Nederlands de hoop al hebt opgegeven dat je leerlingen lezen ook leuk kunnen vinden, dan klinkt het natuurlijk bijna als sciencefiction”, vertelt Hebban-bedenker Sander Verheijen. “Toch is het allesbehalve dat. We zijn nu tweeënhalf jaar onderweg en zien al van alles gebeuren in de klassen waar het actief gebruikt wordt.”

Mini-lezerscommunity’s

Hebban in de Klas is feitelijk een besloten mini-lezerscommunity voor de klas met dezelfde onderdelen die Hebban.nl zo populair hebben gemaakt, te beginnen met de digitale boekenplanken waarop leerlingen de boeken kunnen zetten die ze hebben gelezen of graag nog willen lezen. 
“Het verzamelen van boeken, of eigenlijk leeservaringen, is een eerste stap om lezen voor jezelf belangrijk te maken. Door dat overzicht ben je ineens een lezer, of het er nou vijf of vijftig zijn. Het vertelt iets over je. Daarom is dát ook onze eerste tip aan docenten die met Hebban in de Klas beginnen”, zegt Verheijen. “Vraag je leerlingen te grasduinen door de boekendatabase en de boeken die ze ooit (met plezier) hebben gelezen te verzamelen. Het levert een ongelooflijke bron van leer-, les- en leesmateriaal op.”

Uitdaging

Een ander belangrijk onderdeel van Hebban in de Klas is de klassenchallenge, een gezamenlijk leesdoel voor het schooljaar voor de hele klas. Een klein stukje gamification in het lezen. “Er zullen docenten zijn die bij het horen van dat woord misschien meteen afhaken”, zegt Verheijen. “Maar onze ervaring leert dat het afvinken van lijstjes een enorm positief effect heeft op gestelde doelen. De klassenchallenge zorgt voor een gedeelde verantwoordelijkheid. Elke leerling moet zijn of haar deel van de challenge vervullen om met elkaar de eindstreep te halen.”

Dat een uitdaging helpt blijkt uit de Hebban Reading Challenge die in 2016 voor het eerst werd georganiseerd en jaarlijks steeds meer deelnemers meer boeken weet te laten lezen. Onderzoek wijst uit dat het enthousiasmerend werkt, dat het helpt om meer tijd te maken voor lezen en dat er daadwerkelijk meer boeken gelezen worden.  

Peer-to-Peer

De belangrijkste functie van Hebban in de Klas is het laagdrempelig mogelijk maken van peer-to-peer-aanbevelingen. Leerlingen die elkaar actief, maar ook passief, helpen aan boekentips. Docent Emma Kustermans ziet in haar eigen klassen dat het werkt. “Doordat leerlingen van elkaar kunnen zien wat ze hebben gelezen, komt het gesprek over boeken op een ongedwongen manier op gang. Daarnaast kom je er soms achter dat leerlingen van wie je niet had verwacht dat ze vaak zouden lezen, dat toch blijken te doen! Dat is superleuk om te zien.” Niet alleen leerlingen inspireren elkaar, in de gloednieuwe inspiratie-omgeving voor docenten kunnen ook zij onderling leestips, themalijsten en opdrachten uitwisselen. Zo kan een docent een lijst met boeken over sterke vrouwen of literaire prijswinnaars aanbieden aan docenten op dezelfde school of aan alle docenten die gebruikmaken van Hebban in de Klas. 
Sander Verheijen: “We staan nog aan het begin van de kruisbestuiving van kennis en enthousiasme onder leraren Nederlands. Onze redactie zorgt er daarnaast voor dat er wekelijks nieuwe actuele themalijsten worden toegevoegd en dat lesmateriaal geschikt gemaakt wordt voor het platform.”  

3 elementen van motivatie

Op Hebban in de Klas kunnen de jongeren die wél lezen laten zien dat ze lezen, en wat ze lezen. Zij nemen anderen in hun klas mee in die reis. Hebban in de Klas speelt op een heel slimme manier in op drie belangrijke elementen van motivatie:
  • Autonomie: je mag helemaal zelf weten wat je laat zien;
  • Competentie: je laat zien dat je leest en dat je het kunt;
  • Verbondenheid: je deelt je ervaring met de klas  en je helpt elkaar het gezamenlijke leesdoel te  bereiken.
Hebban in de Klas is daarnaast een platform waar docenten kunnen zien wat hun leerlingen lezen en biedt wetenschappers (volledige geanonimiseerde) inzichten om te ontdekken welke boeken jongeren aanpreken, en waarom. En of dat verschilt van stad tot stad, van regio tot regio. 
 
Hebban in de Klas is helemaal gratis en wordt inmiddels gebruikt door ongeveer 1.300 docenten Nederlands van zo’n 900 verschillende scholen in het voortgezet onderwijs verspreid over heel Nederland. Bezoek hebbanindeklas.nl voor de Quick Tour. 

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Reacties niet mogelijk

LEES MEER OVER

Lezen | VO

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang