Het maken van een studiekeuze is best lastig. Vooral als je tot de jongste Generatie Z behoort. Een deel van deze generatie - geboren tussen 2001 en 2015 - zit nu bij jou in de klas. Deze ‘digital natives’ zijn continu online en switchen snel tussen diverse kanalen. Ze zijn daarnaast toekomstbewust, weten dat de mogelijkheden niet onbegrensd zijn en willen daarom direct goede keuzes maken. Falen is geen optie. Hoe zorg je ervoor dat deze gen Z’ers studiekeuze-informatie op een passende manier tot zich nemen? Studiekeuze123 geeft een kijkje in haar ‘digitale keuken’.
‘In de onderzoeken die we doen naar de informatiebehoefte van jongeren bij hun studiekeuze, komt een aantal punten naar voren’, vertelt Gert-Jan Bos, hoofd communicatie bij Studiekeuze123. ‘Jongeren vinden het lastig om in de grote hoeveelheid van mogelijkheden, grip te krijgen op hun keuzeproces. Ze weten niet waar te beginnen en denken er liever niet aan. Ook denken ze vaak dat de keuze die ze maken, voor het leven is. De druk om vooral niét verkeerd te kiezen, is daarmee hoog.’
Ouders en decanen belangrijk bij studiekeuze
Bij deze worsteling rondom het maken van een studiekeuze, is goede begeleiding vanuit ouders, mentoren en decanen belangrijk. Zij maken de ontwikkeling van hun kinderen of leerlingen mee en kunnen ze helpen inzicht te verkrijgen. Inzicht in wat ze kunnen, wat hun drijfveren zijn en wat bij ze past. Gert-Jan: ‘Laat jongeren nadenken over zichzelf en hun toekomst. Vragen als ‘wat zijn je beste eigenschappen’ of ‘wat voor soort werk zie je jezelf later doen’ kunnen voor de studiekiezer richtinggevend zijn. Vooral in de eerste ontdekkende fase van het studiekeuzeproces. ‘
Drempelloos naar keuzegelijkheid
Gert-Jan: ‘Vanuit Studiekeuze123 willen we zoveel mogelijk drempels wegnemen en alle jongeren van studiekeuze-informatie voorzien. Zodat ze informatie kunnen vergelijken en tot een passende studiekeuze kunnen komen. Het creëren van kansengelijkheid door keuzegelijkheid. Dit doen we door informatie breed toegankelijk te maken. Op onze website, maar juist ook via de kanalen en in de vormen die de jongste generatie het liefst gebruikt. Dat betekent bijvoorbeeld dat we meer video’s maken en verspreiden via socialmediakanalen.’
Informatie via beeld of socials
De jongste generatie zoekt namelijk steeds vaker informatie via beeld en apps op de mobiele telefoon, en brengt steeds minder tijd door op websites. Uit het recente Nationale Social Media Onderzoek 2022 van Newcom Research komt naar voren dat jongeren social media steeds actiever gebruiken. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar zijn zelfs meer dan 2,5 uur per dag op social media te vinden. Onder jongeren stijgt het gebruik van TikTok het hardst, gevolgd door YouTube en Instagram.
Infotainment: prikkelend en nuttig
Studiekeuze123 werkt voor de informatievoorziening op social media samen met marketingbureau Vertigo 6, dat zich grotendeels richt op generatie Z. Bart Kampschreur is daar marketing manager. ‘Jongeren vermijden vaak het onderwerp studiekeuze. Met het maken van social content gaan we er daarom al vanuit dat de kijker het onderwerp niet leuk vindt. Dus maken we alles kort, ‘to the point’ én nuttig. Zo prikkelen we studiekiezers. En als ze eens tijd willen nemen om zich te verdiepen, dan weten ze dat ze bij Studiekeuze123 terecht kunnen.’
Influencers met impact
‘Wij verspreiden niet alleen zelf content op social media, maar werken ook actief samen met influencers’, zegt Bart. ‘Deze creatievelingen zijn complementair aan onze eigen voorlichting. Studiekeuze123 deelt objectieve, feitelijke informatie. Een influencer kan ervaringen delen, en wordt gezien als leeftijdsgenoot door onze doelgroep. We selecteren influencers die op een leuke manier onze boodschap in beeld kunnen brengen. Bereik is hierbij ondergeschikt. Maar vaak worden de video’s alsnog enorm veel bekeken omdat ze heel leuk zijn en worden doorgestuurd.’
Studiekeuze in de (online) les
Jongeren worden online speels getriggerd om na te denken over hun studiekeuze. Dat kan ook in de (online) les. Voor decanen en mentoren heeft Studiekeuze123 verschillende hulpmiddelen beschikbaar rond het thema studiekeuze.
Kijk op www.studiekeuze123.nl/decanen voor een overzicht van informatie en materialen om leerlingen te begeleiden bij hun studiekeuze, om de ouders te informeren of om zelf te raadplegen bij het beantwoorden van studiekeuzevragen.
Wijs leerlingen eens op de socialmediakanalen van Studiekeuze123: Instagram, TikTok en YouTube.
Dit artikel is verschenen in PrimaOnderwijs nr. 4 'Digitale geletterdheid - maar hoe dan?!'.
Reacties