Ben je als coördinator of teamleider zoekende in hoe je digitale geletterdheid kunt vormgeven op je school? Dan ben je niet alleen. Veel scholen worstelen met de aanstaande verplichting om digitale geletterdheid te integreren. Waar sommige scholen voornemens zijn om er een apart vak voor in te richten, zijn er veel scholen die het willen integreren in andere vakken. Hoe beslis je wat voor jouw school het beste werkt? En als je het wil integreren, hoe pak je dat dan aan?
Jacqueline Nijenhuis-Voogt, opleider aan de Radboud Docenten Academie: “Digitale geletterdheid kan als vak aangeboden worden, maar er zijn ook tal van mogelijkheden om het in bestaande vakken te integreren. Dit hoeft geen extra moetje te zijn binnen het vak, maar kan juist ook een creatieve nieuwe manier zijn om met de lesstof om te gaan en leerlingen te helpen om zich de lesstof eigen te maken. Zo heb ik al verschillende mooie voorbeelden gezien waarbij het maken van een beslisboom wordt ingezet om kennis over bijvoorbeeld biologie of aardrijkskunde logisch te ordenen. Zet de klimaatclassificatie van Köppen in een beslisboom en je oefent je digitale vaardigheden terwijl je leert over de verschillende klimaten. Dat is een veel creatievere manier om met de lesstof bezig te zijn. Scholieren verwerken de lesstof zo anders en beter dan wanneer ze het ‘gewoon’ uit het hoofd leren.”
Collega opleider Renate van Keulen vult aan: “Wanneer je er eenmaal mee aan de slag gaat, ontdek je dat digitale geletterdheid heel nieuwe manieren biedt voor het verwerken van bestaande lesstof. Zodra we met een groep professionals uit het onderwijs in het onderwerp duiken ontstaan al snel nieuwe ideeën om het toe te passen binnen een vak. Het biedt ook veel mogelijkheden voor multidisciplinaire projecten. Voor iedere school is er een vorm te bedenken die past bij het curriculum en de schoolvisie. Zo wordt leren over digitale geletterdheid leuk, logisch en een echte toevoeging op het onderwijs.”
Als onderzoekers en opleiders aan de Radboud Universiteit zijn Jacqueline en Renate al langer bezig met digitalisering in het onderwijs. Jacqueline deed als postdoc onderzoek naar de integratie van computational thinking in het onderwijs. Renate richt zich op digitalisering in het literatuuronderwijs. Gezamenlijk geven zij de cursus Digitale geletterdheid in het curriculum, waarin ze samen met docenten, coördinatoren en teamleiders aan de slag gaan om digitale geletterdheid op hun school vorm te geven. Meld je aan voor de cursus of kijk voor meer informatie over deze en andere cursussen op ru.nl/docentenacademie.
Reacties