In deze editie geeft Esmaralda Kranendonk van de Onderwijsdesk drs. Esther Bergsma het woord. Drs. Esther Bergsma is sociaalwetenschappelijk onderzoeker, auteur, opleider en professioneel spreker op het gebied van hoogsensitiviteit. Esther is onder meer als docent aan de Onderwijsdesk verbonden.
Wat is hoogsensitiviteit?
Hoewel het gedrag van hoogsensitief kind soms lijkt op dat van kind met autisme (denk aan prikkelgevoeligheid en moeite met veranderingen), is hoogsensitiviteit echt iets anders. Hoogsensitiviteit is een eigenschap, terwijl ASS een ontwikkelingsstoornis is. Ongeveer 20% van alle mensen is hoogsensitief. In een schoolklas zitten gemiddeld zo’n vijf hoogsensitieve kinderen. Zij zijn gevoeliger voor prikkels uit de omgeving, zoals geluiden en geuren, maar het meest kenmerkende is dat ze deze informatie diepgaand verwerken. Hun brein is veel intensiever bezig informatie aan elkaar te verbinden. Als je bijvoorbeeld een vraag stelt, probeert het brein van een hoogsensitief kind daar eerst een volledig beeld van te krijgen. Wat bedoelt de leerkracht precies? Hoe verhoudt dit zich tot eerdere opdrachten? Ook loopt het brein alle mogelijke opties langs, voordat het tot een antwoord komt. Daardoor heeft het kind vaak meer tijd nodig om te antwoorden. Verder is karakteriserend dat hoogsensitieve kinderen veel oog hebben voor de sfeer in een sociale groep en vaak proberen de harmonie in de klas te bewaren. Ook ervaren ze sterkere emoties en meer stress dan hun klasgenoten, waardoor ze bijvoorbeeld tijdens een schoolreisje sneller van slag zijn.
Wat is echt een uitdaging voor hoogsensitieve kinderen?
Voor deze kinderen maakt de omgeving waarin ze opgroeien en leren veel verschil. In een prettige omgeving floreren ze en komen hun talenten tot uiting. Ze bezitten immers bijzonder veel inlevingsvermogen, verantwoordelijkheidsgevoel en weloverwogenheid en hebben een creatieve manier van denken. Maar als de sfeer in de klas slecht is, heeft dat bij hoogsensitieve kinderen veel invloed op hun welbevinden. Dit leidt vaak tot onderpresteren. Hun vermogen tot leren vermindert door overprikkeling ontstaan door geluiden of andere sensorische stimulans. Daarnaast vinden deze kinderen het lastig aan opdrachten te beginnen waarvan ze de bedoeling niet begrijpen.
Meerkeuzevragen gaan vaker fout, omdat ze bij meerdere antwoorden een redenering kunnen bedenken. Door al deze aspecten presteren hoogsensitieve kinderen vaker onder hun vermogen. Voor leerkrachten is het belangrijk te weten dat een leerling hoogsensitief is, zodat zij met een aantal eenvoudige aanpassingen een leerklimaat kunnen creëren waarin het hoogsensitieve kind zijn talenten maximaal kan ontwikkelen.
TIP: Wil je hoogsensitieve leerlingen beter kunnen herkennen en begeleiden? Word de specialist hoogsensitiviteit van jouw school en volg de 1-daagse cursus Begrijp Hoogsensitiviteit. Inclusief boekcadeau: Het Hoogsensitieve Brein van Esther Bergsma. Kijk voor cursusdata op www.onderwijsdesk.nl
EDI in 1 dag 1-daagse
De belangrijkste principes en technieken
van de succesvolle aanpak EDI.
di. 3 december (PO)
Marcel Schmeier
Lastige ouders 1-daagse
Over verbinding, begrenzen, valkuilen
en omgaan met korte lontjes.
ma. 9 dec (PO & VO)
Hans Kaldenbach
Onderpresteren 1-daagse
Voorkomen en terugdraaien
met het 6-stappenplan.
di. 10 december (PO & VO) - online
René Lous
Effectief leesonderwijs 3-daagse
Over instructie, vloeiend lezen, risicolezers,
leesmotivatie en leesbegrip.
start do. 12 december (PO)
Marita Eskes
Rekenspecialist 6-daagse
Rekenproblemen lokaliseren, rekenangst,
dyscalculie, zorgniveau 2 en 3 en meer.
start do. 9 januari (PO)
start vr. 10 januari (VO & MBO)
drs. Marije van Oostendorp
EDI Kleuters 2-daagse
Instructie, lesdoelen, klassenmanagement en
spelbegeleiding in de kleuterklas.
start di. 21 januari - online
Sherrill Woldberg
Kijk voor meer cursussen en cursusdata op: www.onderwijsdesk.nl
Reacties