“Volwassenen kennen nog een verschil tussen on- en offline. Voor jongeren zijn deze werelden hetzelfde. Er is geen verschil”, vertelt algemeen directeur Michiel Kalverda van TMI. “Whatsapp en Snapchat zijn de schoolpleinen van nu.” Ook daar hoor je je te gedragen. Kinderen en jongeren overzien nog niet alle kansen en gevaren in de digitale wereld. TMI kan hierbij helpen.
Deze week is het de Week van de Mediawijsheid. TMI heeft hiertoe een campagne over online shaming gelanceerd. Met een posterpakket, een workshop en een online module geeft TMI docenten graag op een laagdrempelige manier voorlichting en handvatten. “Jongeren weten niet wat ze kunnen aanrichten. Wanneer ze voor de grap een privéfoto of -filmpje van een klasgenoot ongewenst doorsturen, weten ze vaak niet dat dit strafbaar is. Daarnaast kan het verspreiden van zo’n foto ontzettend kwetsend zijn voor de persoon die erop staat”, legt Michiel uit.
“Jongeren zijn de burgers van de toekomst die ook digitale vaardigheid nodig hebben. Gelukkig wordt dit meegenomen in de curriculumherziening, zodat er een toekomstbestendige manier is om leerlingen mediawijs te maken” TMI geeft met het lespakket over online shaming handvatten aan om het gesprek open te breken. “We merken dat leerkrachten en docenten dat nog best vaak lastig vinden. Het pakket bestaat uit onder meer een posterpakket met een kaartspel, een workshop en een online module.”
Ga gelijk aan de slag met posterpakket en kaartspel ‘Shameless Game’
Maak je leerlingen bewust van online shaming met het posterpakket van TMI. De drie posters tonen een drieluik met situaties. Om bewustwording de creëren wordt de lezer steeds een prikkelende vraag gesteld.
Ook vind je posters van Helpwanted en een informatiepakket van de Rutgers Stichting.
Het kaartspel is een combinatie van Pictionary en Trivial Pursuit, waarbij leerlingen op een luchtige manier aan de slag gaan met uitbeelden, tekenen en uitleggen. De klas wordt verdeeld in groepjes. Degene met kaartje moet het begrip duidelijk maken aan groepsgenoten. Goed geraden: 1 punt.
Bestel het pakket op: www.tmi.one/shameless.
De workshop
Tijdens de workshop Online Shaming gaat TMI in de klas aan de slag met het onderwerp online shaming. Onder begeleiding van trainers van TMI wordt ingegaan op het eigen aandeel van jongeren in het verspreiden van andermans privébeelden. De jongeren zien drie fragmenten van een korte door TMI geproduceerde film.
In de film volgen de jongeren gebeurtenissen door de ogen Izzy en Dex. Izzy (14) had een naaktfoto van zichzelf had verstuurd naar Dex (16), een leuke jongen die ze kent via Instagram. Ze dacht hem te kunnen vertrouwen, maar Dex werd onder druk gezet door zijn vrienden om de foto door te sturen. Uiteindelijk is de foto op Telegram beland.
Met puzzels, rollenspellen en klassikale gesprekken krijgt de leerling inzicht in de eigen rol. Er is antwoord op vragen als: ‘Wat moet je doen als je een naaktfoto krijgt toegestuurd die niet voor jou bestemd is? En wat kan er gebeuren als je deze zonder toestemming verder verspreidt?’ Ook leren ze hoe ze iemand het beste kunnen helpen die slachtoffer is geworden van online shaming. Ook sexting komt aan de orde. Het is onderdeel van de seksuele ontwikkeling van jongeren. TMI legt uit hoe dit veiliger kan.
De online lesmodule
De lesmodule Online Shaming bestaat uit tien missies op de digitale leeromgeving van TMI. In de missies wisselen meerkeuze- en open vragen elkaar af. Er zijn uitlegvideo’s en een spannend audioverhaal.
In dit verhaal volgen we Bowey (13). Tijdens een lolletje tussen de jongens in de kleedkamer is er zonder dat hij dat wist een naaktfoto van hem gemaakt. Op een normale schooldag krijgt Bowey plots berichten van onbekende mensen. Van ‘Je bent echt super knap, ik wil wel meer van jou zien…’ tot ‘Je woont heel dicht bij mij… Kunnen we afspreken?’. Later ontdekt hij de naaktfoto die online rondgaat met zijn naam, telefoonnummer, socialmediakanalen en adres.
Daarnaast is er lespresentatie met een klassikale video-opdracht, feedbackmomenten, twee spellen en stellingen voor een klassikaal gesprek. De online lesmodule en de lespresentatie samen bevatten ongeveer drie uur aan lesmateriaal. Trainers van TMI kunnen de module geven, maar docenten zelf ook.
In de taal van jongeren
Michiel, zelf met een achtergrond in de media, is groot voorstander van storytelling. “Wij vertellen de verhalen in de taal van de jongeren”, licht Michiel toe. “Daarnaast hebben we een integrale aanpak. Je vindt bij ons workshops, opleidingstrajecten, e-learnings en meer. Verder werken we in externe werkgroepen en zitten we aan tafel met onder meer SLO en OCW voor expertsessies.”
Voor het lespakket over online shaming heeft TMI samengewerkt met Helpwanted en de Rutgers Stichting.
Helpwanted.nl is onderdeel van het Expertisebureau Online Kindermisbruik (EOKM). Kinderen en jongeren kunnen bij Helpwanted terecht voor advies als ze te maken hebben (gehad) met online seksueel misbruik.
De Rutgers Stichting een expertisecentrum voor seksualiteit waar gewerkt wordt aan verbetering van seksuele rechten, toegang tot voorlichting en informatie over seksualiteit, toegang tot anticonceptie en veilige abortussen en preventie van seksueel geweld.