Aan de slag met herdenken? De website Denkboek.nl is speciaal ontwikkeld bij het 4 en 5 mei Denkboek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en kan het hele jaar gebruikt worden. In verschillende modules kunnen kinderen zelfstandig en interactief aan de slag gaan met de Tweede Wereldoorlog, herdenken, vieren en vrijheid. Ze kunnen bijvoorbeeld zelf een herdenking samenstellen of hun mening geven over vrijheid. Ook zijn er filmpjes te zien van ooggetuigen van de oorlog. 

Op de website vind je onder meer een tijdlijn van de Tweede Wereldoorlog. Op deze interactieve tijdlijn wordt op interactieve wijze uitleg en achtergrondinformatie gegeven over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. De tijdlijn uit het boekje dient als basis maar is in deze digitale versie verrijkt met bewegend beeld en geluid. Hoe klonk koningin Wilhelmina? Hoe zag D-day eruit? Afhankelijk van hun eigen behoeften kunnen kinderen kiezen voor verdiepende informatie en aansprekend historisch beeldmateriaal. Zo komt de tijdlijn meer tot leven en gaan de leerlingen zelf (exploratief) aan de slag. Scroll naar onderen voor leuke lesideeën hiermee.

Kijkwijzer

Ook gaat een van de opdrachten over de herdenking op de Dam op 4 mei. Wat gebeurt er op de Dam rond acht uur en wat doen al die mensen daar precies? In de interactieve kijkwijzer van de Dam ontdekken kinderen allerlei wetenswaardigheden over de 4 mei-herdenking. Wie leggen de kransen? Hoe klinkt de taptoe? En wat is een defilé? De kinderen worden aan de hand genomen door (het fictieve personage) Rosa, die hen alles uitlegt wat ze zien tijdens de herdenking op de Dam. Verder naar onder vind je leuke lesideeën met de Kijkwijzer.

Tijdlijn vervolging

Tijdens de Tweede Wereldoorlog worden de rechten van Joden, Roma en Sinti stap voor stap afgepakt. Op de digitale tijdlijn over de vervolging, doorloop je de belangrijkste gebeurtenissen aan de hand van teksten, foto’s en video’s. Ook geschikt voor klassikaal gebruik.

Oorlogskaart

Op veel plekken in Nederland kun je de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog nog in het echt zien of beleven. Op de Oorlogskaart ontdekken de kinderen welke musea, monumenten, bunkers en oorlogsbegraafplaatsen in hun buurt zijn. Waar willen ze nog een keer naartoe gaan?

Maak je eigen herdenking

Welke verhalen schuilen achter oorlogsmonumenten? Welke rituelen horen bij herdenken? Hoe zouden kinderen zelf een herdenking vormgeven? Kinderen gaan het in de opdracht ‘Maak je eigen herdenking’ stapsgewijs ontdekken. In deze opdracht kiezen kinderen uit vijf oorlogsmonumenten en ontdekken ze de verhalen achter die monumenten. Hiermee staan ze stil bij wie en wat we eigenlijk herdenken op 4 mei. Vervolgens leren ze wat een ritueel is en welke rituelen bij een herdenking horen. Daarna mogen ze hun eigen rituelen kiezen en hiermee hun eigen herdenking maken bij het door hen gekozen oorlogsmonument.

Vrijheidswijzer

Deze opdracht gaat over vrijheid, een begrip dat lastig te snappen is. Pas als het wegvalt, weet je hoe belangrijk het is. In de Vrijheidswijzer legt Sosha Duysker 12 stellingen aan de kinderen voor. De stellingen horen bij de vier vrijheden: vrij zijn van angst, vrijheid van geloof, vrij zijn van armoede en vrijheid van meningsuiting. De kinderen geven vervolgens aan of ze het er eens of oneens mee zijn. Zo komen ze erachter welke van deze vrijheden zij het belangrijkst vinden en ontdekken ze dat deze vrijheden soms ook met elkaar kunnen botsen.

Uitklappers

Er zijn ook Uitklappers (themadossiers) te vinden, waarin de meest gestelde vragen van leerlingen beantwoord worden. De Uitklappers bevatten verdiepende informatie, foto’s en filmbeelden en kunnen goed gebruikt worden bij het maken van werkstukken of spreekbeurten. De thema’s van de Uitklappers zijn vervolging, Hongerwinter, onderduiken, Indonesië, keuzes maken, oorlog overzee en bevrijding.

Werken met deze website

Kinderen kunnen in principe zelfstandig met de website aan de slag, zowel op school als thuis. De site nodigt uit om hun eigen nieuwsgierigheid te volgen en steeds verder te klikken binnen de modules. Geef de kinderen daar de tijd voor.

Lessuggesties bij de Tijdlijn

  • De interactieve tijdlijn is ook geschikt om klassikaal op het digibord te behandelen, bijvoorbeeld als start van de lessen uit het Denkboek.
  • De leerkracht kan makkelijk en snel door de tijdlijn scrollen met behulp van de kleine navigatiebalk onder de tijdlijn. Tevens zijn er navigatiepijlen in de tijdlijn waarmee voor- en achteruit kan worden gescrold.
  • Laat kinderen in groepjes een korte presentatie maken over een onderwerp of bepaalde gebeurtenis uit de oorlog op basis van de bronnen op de website, zoals de tijdlijn en de ooggetuigenfilmpjes. Bijvoorbeeld: het bombardement op Rotterdam, de bezetting, de oorlog in Nederlands-Indië, de bevrijding, Anne Frank.

Lessuggesties bij de Kijkwijzer

Behandel kort voor 4 mei de interactieve Kijkwijzer van de Dam op 4 mei klassikaal. Loop alle elementen van de herdenking door op het digibord en laat kinderen reageren. Straks weten ze meer dan hun ouders als ze op 4 mei ’s avonds naar de Nationale Herdenking kijken! Stel vragen als:

  • De Nationale Herdenking heet ook wel Dodenherdenking. Waarom? Welke doden herdenken wij?
  • Waarom is herdenken belangrijk?
  • Waarom gaat herdenken vaak op dezelfde manier?
  • Waarom gaan mensen naar een herdenking?
  • Ben jij wel eens bij een herdenking op 4 mei geweest? Hoe ging dat? Wat vond je ervan?
  • Waarom hebben de koning en koningin zo’n belangrijke rol?
  • Voor welk oorlogsslachtoffer of welke groep slachtoffers zou jij een krans willen leggen en waarom?
  • Wat heb je gehoord of gelezen dat je nog niet wist?

Lessuggesties ‘Maak je eigen herdenking’

Geef twee- of drietallen de opdracht om in de module ‘Maak je eigen herdenking’ een oorlogsmonument te kiezen en hun eigen herdenking vorm te geven. Zorg dat de vijf verschillende monumenten goed verspreid zijn over de groep. Laat daarna de groepjes aan het woord over voor wie ze een herdenking hebben gemaakt en waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Zo leren de kinderen in de klas ook de verhalen achter de andere monumenten in deze opdracht kennen. Verschilden die keuzes met die van een ander groepje met hetzelfde monument? Waarom? Waren er groepjes die nog andere ideeën hadden voor hun herdenking die niet op de site stonden?

Lessuggesties Vrijheidswijzer

  • Bespreek de uitkomst van de vrijheidswijzer met de klas. Welke verschillende uitkomsten waren er? Wie was het helemaal niet eens met de uitkomst?
  • Laat kinderen naar aanleiding van de module over vrijheid een kunstwerk of een collage maken dat voor hen vrijheid of een van de vier vrijheden verbeeldt.

De nieuwste artikelen wekelijks in je mail? MELD JE AAN voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief.

 

Niet alle gegevens zijn juist ingevuld. Controleer de gegevens en probeer het opnieuw.
Er is een fout opgetreden, probeer het later opnieuw
Uw reactie is opgeslagen
Plaats een reactie
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Dit veld is niet juist ingevuld
Uw reactie is opgeslagen

Reacties

Bezig met laden... Bezig met laden...

LEES MEER OVER

Herdenken

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de PrimaOnderwijs nieuwsbrief

PrimaOnderwijs nieuwsbrief

Ontvang één keer per week de nieuwste artikelen van PrimaOnderwijs in je mail!



Privacy Statement is van toepassing

PrimaOnderwijs.nl maakt gebruik van cookies

Wij vragen uw akkoord voor het gebruik van cookies op onze website. Sommige cookies plaatsen we altijd om de website goed te laten werken. Ook plaatsen we altijd een cookie om volledig anoniem het gebruik van onze website te analyseren. Onze website maakt van meer cookies gebruik die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zodat u bijvoorbeeld berichten kunt delen op social media. Door op 'Akkoord' te klikken ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie is beschikbaar in ons cookiebeleid.

OK Toestaan Weigeren Lees voor meer informatie onze privacyverklaring privacy » Privacy- en cookiebeleid Dit veld is niet ingevuld De ingevulde tekst is te kort De ingevulde tekst is te lang