Naar school fietsen, spelen op straat: het is belangrijk om te leren hoe je veilig deelneemt aan het verkeer. ANWB Streetwise helpt scholen om invulling te geven aan verkeerseducatie. Nu ook met een nieuwe game-achtige digitale leerlijn waar basisschool leerlingen leren veilige keuzes te maken. En ze kunnen er nog sterren mee verdienen ook!
Robin woont in Streetwise, een stad met verschillende buurten waar altijd wel een avontuur te beleven is. Hij groeit er op van kleuter tot tiener en als hij een jaar of 10, 11 is, krijgt hij met zijn vrienden te maken met nogal vervelende ‘Eindbazen’. Deze ongure types veranderen onschuldige buurtgenoten in maffe ‘straatwacko’s’, die het verkeer in Streetwise behoorlijk in de war schoppen.
Bovenstaande schetst een deel uit Streetwise Digitaal, het digitale verkeerseducatieprogramma voor basisscholen van de ANWB. Leerlingen gaan met hun verkeerskennis aan de slag om de wacko’s weer terug te veranderen naar onschuldige burgers, én om de Eindbazen te verjagen.
Streetwise Praktijk bestond al een tijdje, maar nu is er ook een digitale leerlijn waarmee leerlingen van groep 1 tot en met 8 zich de theorie van het verkeer op een leuke en aansprekende manier eigen maken. Scholen kunnen Streetwise Digitaal gratis uitproberen door een proeflicentie aan te vragen.
Gebruiksvriendelijk
Leerlingen van de Koningin Beatrixschool in Meppel maakten begin dit schooljaar voor het eerst kennis met Robin, de centrale figuur in het verhaal over Streetwise. Hugo van der Veen, directeur en leerkracht op de Beatrixschool, is enthousiast over de digitale leerlijn. “De manier waarop je met dit programma kunt werken, vind ik heel aantrekkelijk. Het is heel gebruiksvriendelijk en aansprekend voor de leerlingen.”Verkeersles op school heeft volgens Van der Veen niet per se prioriteit, het wordt bijvoorbeeld niet standaard elke twee weken gegeven. “Daarom is het heel handig dat leerlingen zelfstandig met Streetwise Digitaal aan de slag kunnen. Er is, zeker voor de bovenbouw, niet veel instructie nodig want in feite neemt het figuurtje Robin de leerlingen mee in het verhaal. Daardoorkunnen ze zelf met Streetwise Digitaal aan de gang, zodra ze bijvoorbeeld hun taal- of rekenopdrachten af hebben.”
Gezond gedrag aanleren
Los van de heersende discussie over wie verantwoordelijk is voor verkeerseducatie - ouders of school - vindt Van der Veen het belangrijk om er op school aandacht aan te besteden. “Wij willen als school de kinderen gezond gedrag aanleren, ook in het verkeer. Ik zie soms kinderen fietsen van wie ik denk: hebben ze de lessen wel begrepen of gewoon niet opgelet? Kinderen gaan vaak gemakzuchtig met het verkeer om, dus is het belangrijk ze bewust te maken van de gevaren, en te zorgen dat ze goed gedrag aanleren. Het gaat er dan vooral om dat ze zich bewust worden van het antwoord op de vraag: ‘wat is een veilige keuze?’”
Van der Veen geeft zelf les in de groepen 3 en 4. Die leerlingen krijgen met Streetwise Digitaal nog wel instructie. “Ze leren bijvoorbeeld wat de beste plekken zijn om te spelen, denk aan overschieten met een voetbal. Dat kan op de stoep zijn, maar waar op de stoep? En als een voorbijganger daar met een chagrijnig gezicht langsloopt, ga je dan door met voetballen of stop je even? Kortom, ze moeten zich bewust worden van hun rol op die specifieke plek waar ze aan het spelen zijn en rekening houden met anderen.”
Zelfstandig werken
In groep 7 en 8 zijn leerlingen zelfstandiger en weten ook al meer over het verkeer. Zij kunnen zelf de digitale lessen doorwerken. Net als de leerlingen uit de lagere
groepen worden ook zij door Robin begeleid. Volgens Van der Veen is die mogelijkheid om er zelfstandig aan te werken één van de grote plussen van de digitale
leerlijn. “De leerlingen zijn er heel enthousiast over, ze vinden het leuk om te doen. Het is opgezet als een soort waarmee ze met hun goede antwoorden sterren verdienen. Hebben ze een bepaald aantal sterren verdiend, dan kunnen ze door naar een volgend level. Dat maakt het aantrekkelijk. En als je wél wat instructie geeft, zijn ze veel beter bij de les, want ze willen natuurlijk zoveel mogelijk sterren verdienen met goede antwoorden. Dat maakt het ook makkelijker om met hen het gesprek aan te gaan, ze zijn echt aangehaakt.” Nog leuker: als klas krijg je met alle bij elkaar opgetelde sterren een collectieve score, die dan weer een extra beloning kan opleveren. Een keer extra buiten spelen bijvoorbeeld.
Robin doet het werk
Het figuurtje Robin neemt in het educatieprogramma de leerkracht veel werk uit handen. Hij geeft uitleg over de inhoud en er zijn ook filmpjes die de lesstof ondersteunen. Voor leerkrachten betekent dat minimale voorbereidingstijd. En, belangrijker nog, meent Van der Veen, de inhoud spreekt kinderen aan. “Vroeger gebruikten we papieren folders. Behalve dat de leerlingen van nu digitale leermiddelen veel aantrekkelijker vinden, zijn die lesfolders inhoudelijk nogal oubollig. Streetwise sluit veel beter aan bij de belevingswereld.”
Scholen kunnen Streetwise GRATIS uitproberen door op www.anwb.nl/streetwise-proeflicentie een proeflicentie aan te vragen.
Reacties