Een reis door de Nederlandse Canon? Een actief kleuterprogramma langs de oude ambachten? Als je wilt dat je leerlingen zelf actief onderwerpen onderzoeken en ontdekken ben je bij het Nederlands Openluchtmuseum aan het juiste adres. Wie bedenkt deze projecten? Conceptontwikkelaar Gitta Paans geeft een kijkje achter de schermen.
Gitta: "Voor elke leeftijdsgroep maken we aparte programma’s. De programma’s zijn zo opgebouwd dat kinderen leren én hun energie kwijt kunnen. Brood bakken, hutten bouwen, dauwtrappen. Bij ons kan alles wat je in een klaslokaal niet kunt doen."
Nieuwe programma’s
Gitta werkt samen met een heel team. "Soms krijgt het museum een nieuw onderdeel waarbij we een programma bedenken. Maar we vragen scholen ook met welke onderwerpen zij graag aan de slag willen", legt Gitta uit.
Het ontwikkelteam bestaat uit een groep experts. "Wetenschappers en conservatoren kijken mee of alles klopt. 'Leren de kinderen de juiste dingen?’ Daarnaast moet er veel gemaakt worden. Wanneer kinderen leren over oude ambachten, moeten ze met echte ploegen en eggen aan de slag. Een aparte afdeling maakt deze oude apparaten na."
Kinderen zijn de experts
Zonder de instemming van leraren en kinderen geen project: "We willen dat onze programma’s voor álle kinderen werken. Daarom vragen we altijd feedback." Gitta vraagt ook kinderen om mee te denken. "Bij een van de kleuterprogramma’s werken we met een pratende poes. Die poes geeft opdrachten en aanwijzingen. Als test kochten we drie poppen. Op welke van de drie reageerden de kinderen het beste? Hun reactie bepaalde met welke pop wij verder gingen."
Bomvol programma
Pas nadat alle ontwikkelaars, experts, leraren en kinderen tevreden zijn, kan het nieuwe educatieproject van start. Boek je als school een programma, dan krijg je vooraf een (digitaal) lespakket opgestuurd. Ook is er tijdens elk programma één museumdocent aanwezig. "We proberen het leraren zo gemakkelijk mogelijk te maken", zegt Gitta. "Zij hebben hun handen vol aan de kinderen, dus wij zorgen voor de inhoud."
Reacties