In zijn inwerkperiode bij de CED-Groep sloot oud-bestuurder en –schooldirecteur Edwin Vugts eens aan bij een overleg over Goud Onderwijs. Hij was meteen gefascineerd. Twee jaar later begeleidt hij zijn eerste Goud-school én is hij de kersverse coördinator en programmaleider van Goud Onderwijs. Wat maakt Edwin zo enthousiast over dit driejarige traject voor onderwijsverbetering? En hoe ervaart hij zijn rol als Goud-adviseur?
Om Goud Onderwijs te introduceren en te implementeren in de school, is er heel wat werk aan de winkel. Een kwaliteitstraject waarin zowel organisatie, onderwijs en cultuur duurzaam vernieuwen, heeft tijd nodig. Onder leiding van een gecertificeerde adviseur werkt de school hier stap voor stap aan. Edwin is zo’n adviseur.
Feedback geven: het ondergeschoven kindje
“Het leek me leuk om langer en intensiever betrokken te zijn bij een school”, vertelt Edwin. “Als ik Teach Like a Champion of DPL implementeer, begeleid ik een school intensief maar gaat de school na een traject van een jaar vaak alleen verder met de implementatie. Dit betekent dat het feedback geven daarna al snel bij de directeuren komt te liggen. Die komen daar niet altijd aan toe, terwijl dat zo belangrijk is om teams in ontwikkeling te krijgen. Feedback geven is vaak een ondergeschoven kindje, door de hoeveelheid aan taken die op het bordje van een directeur ligt. Op de Goud-school kom ik drie jaar wekelijks over de vloer en kan ik echt helpen bouwen. Dat vind ik fantastisch. Je kunt mij eigenlijk zien als een personal coach. Vergelijk het met sporten. Misschien heb je op een regenachtige dag niet zo’n zin om te gaan. Voor je het weet is het drie weken geleden dat je ging en denk je: laat maar. Maar als je personal coach bij je aanbelt, dan trek je je sportkleren aan en doe je mee. Zo gaat dat op de scholen ook. Doordat ik er elke week ben, ontstaat er veel structuur en verandert langzaam maar gestaag de cultuur.”
Stap voor stap
De allereerste stap: een draagvlakbijeenkomst, op basis waarvan de school besluit om wel of niet voor Goud te kiezen. “De introductie van Goud kan heel wat vragen oproepen. Waar gaan we aan beginnen, krijgen we het dan nog drukker, komt er dan iedere week iemand naar je les? Dat soort vragen.” Is zo’n bijeenkomst dan iets om tegenop te zien? “Totaal niet. Het is juist leuk. Het team krijgt veel informatie en hoort allemaal nieuwe termen. Logisch dat dat wat oproept. Maar waar doen ze het voor? Voor de kinderen. Uiteindelijk staat iedereen positief tegenover veranderingen die in het voordeel van de leerlingen zijn. En: het hoeft ook niet allemaal perfect op dag één. We doen het stap voor stap.
Na de uitleg over Goud Onderwijs mag iedereen zeggen wat goed klinkt of waar nog vragen over zijn. Iedereen wordt gehoord. Het traject begint al voor de zomervakantie, zodat het nieuwe schooljaar meteen goed kan beginnen. En wat zo leuk is: in de eerste weken worden veel vragen al beantwoord en merkt het team meteen de positieve effecten.”
Wat heeft Edwin zelf geleerd?
Als ervaren professional en voormalig directeur heeft Edwin al veel situaties het hoofd geboden. Een langdurig traject als Goud Onderwijs is wel nieuw voor hem. “Ik heb nóg meer ondervonden dat het altijd om kleine stapjes gaat. Eerst vertrouwen opbouwen, de mensen leren kennen. En dan samen langzaam maar zeker op weg naar de langetermijndoelen. Hoe kan ik zorgen dat iedere rol steeds een klein stapje maakt, dat is constant mijn vraag. Het mag groeien. En dat kost tijd.”
Er komen steeds meer Goud-scholen bij. Per januari 2024 is Edwin de coördinator en programmaleider van Goud Onderwijs. Wat vindt hij van die uitdaging? “Ik geloof heilig in Goud. Ik zie het, ik ervaar het. Het heeft effect op de kwaliteit en het geeft rust in een school. Het is mooi om met een helicopterview naar Goud te mogen kijken en te bekijken hoe we het project naar de volgende fase kunnen brengen. Elke school komt weer nieuwe dingen tegen en steeds meer adviseurs zijn ermee aan de slag. Dat geeft allemaal informatie om dingen te kunnen
aanscherpen.”
Meer weten over Goud Onderwijs?
cedgroep.nl/goudonderwijs
Als Goud Onderwijs nieuw voor je is
Goud Onderwijs heeft als doel om te komen tot duurzame, integrale kwaliteitsverbetering. De aanpak is afgeleid van de uiterst succesvolle Uncommon Schools in Amerika. De eerste leerwinstresultaten in Nederland bevestigen: het wérkt.
De stevige pijlers van Goud Onderwijs:
- effectieve schoolorganisatie
- sterk curriculum
- positieve schoolcultuur
Reacties